Nøgen biledet
brevkassespørgsmål af
Freya
10 år
Hej er en pige på 10 år jeg har prøvet noget som ingen andre skal opleve. Jeg sad en dag på msp(et sted hvor men kan blive venner med andre) jeg bliv spurgt af en dreng om vi skulle skrive sammen på snapchat og han bliv hved med at spørge om biledder af mig og jeg gav ham dem og så skrev jeg til ham at jeg skule i bad så han bad mig om at sende billeder af mig i badet og jeg måtte ikke have tøj på sp svarede jeg ham nej og så bliv han hved med at trure mig, så nu er bange hvis der nu kommer en dreng/ mand ved siden af mig jeg er bange for at han vil true mig eller se min krop PS har ikke sagdet det til mine forældre

Svar:
Hej Freya.
Øv, sikke en ubehagelig oplevelse du har haft! Du har helt ret i, at ingen burde opleve sådan noget, og det er også rigtig træls, at det er sket for dig. Men det sker desværre en gang i mellem, at nogen er ubehagelige overfor andre på nettet og overskrider ens grænser, så du er ikke alene om at have haft en ubehagelig oplevelse. Det er også vigtigt, at du ved, at du ikke har gjort noget forkert! Det er helt almindeligt, at man sender billeder til dem, man snakker med online, eller til ens venner. At han så pludselig bliver ubehagelig og vil have billeder af dig, som han slet ikke skal have, det kunne du ikke vide!
Jeg synes, at det er rigtig flot af dig, at du sagde nej til ham, fordi det betyder, at du har mærket efter, hvad du gerne vil og ikke vil, og fulgt det. Det er så vigtigt at sige fra, når man kan mærke, at der er noget, man ikke har lyst til.
Du fortæller, at du er bange for, at der kommer en mand eller dreng og truer dig. Jeg kan godt forstå, at du har de tanker, fordi du har haft sådan en ubehagelig oplevelse med ham her, men du skal vide, at der ikke er særlig mange, som kan finde på at true andre. Der findes nogen, som ikke vil en noget godt, men de fleste vil en det bedste. Men det er ikke meningen at du skal gå rundt og være bange, så derfor synes jeg, at det vil være en rigtig god idé, hvis du kan fortælle dine forældre, hvad der er sket. For hvis de ved det, så kan de også støtte dig og snakke med dig, hvis du bliver bange for, om det sker igen. Det er vigtigt ikke at gå med de her tanker alene.
Jeg kan godt forstå, hvis du ikke synes, at det er så rart at fortælle det til dine forældre, at nogen har truet dig, men jeg er sikker på, at dine forældre gerne vil vide, hvordan du har det og hjælpe dig så godt de kan. Det kan også være, at der er en anden voksen, du kan fortælle det til først, hvis du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre - måske en af dine lærere? Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går med det her selv.
Det er vigtigt at passe på sig selv, når man bruger nettet og sociale medier, fordi man kan ikke altid være helt sikker på, hvem det er man møder. Derfor er det godt at vide lidt om, hvad man kan gøre, hvis man møder nogen på nettet, som ikke er rare. På den her side: https://cyberhus.dk/artikel/snapchat-privatindstillinger kan du læse om, hvordan du fx blokerer en bruger fra Snapchat, og på den her side https://moviestarplanet.zendesk.com/hc/da/articles/209263629-Hvordan-blokerer-jeg-eller-fjerner-blokering-fra-en-bruger- kan du læse, hvordan du kan blokere en bruger fra msp. På alle sociale medier kan man blokere brugere, og det kan være en godt at sætte sig ind i, hvordan man gør på de sociale medier, man selv bruger.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du vil snakke med dine forældre om, hvad der er sket. Husk du altid er velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for flere råd.
Mange hilsner Pernille