Mødom
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Synes hele det der begreb omkring mødommen er ret forvirrende.. hvornår har man mistet den? Handler det kun om hvornår man har haft en pik oppe i skeden, eller skal man også have haft sex. Altså hvis han nu bare stikker den op og trækker sig ud, har man så fået taget sin mødom? Og skal jomfruhinden springe før det tæller? Hvad nu hvis man er lesbisk eller bøsse, så har man jo ikke almindelig sex - mister man så aldrig sin mødom? Hvad nu hvis man har haft oralsex og analsex, men bare ikke har haft almindelig sex.. er det så ikke mærkeligt, at man ikke har mistet sin mødom alligevel. Synes godt nok det er mega forvirrende og svært. Fordi det fylder virkelig meget i min omgangskreds om man har mistet sin mødom eller ej, og jeg synes bare hele det begreb med mødommen er svært. Jeg ville ønske, at det ikke var så vigtigt.

Svar:
Hey Anonym
Jeg kan godt forstå du er forvirret, for det er også en af de ting, som der er mange forskellige meninger om. Derfor kan jeg også med det samme sige dig, at jeg ikke kan give dig et klart, entydigt og faktuelt svar, for det findes ganske enkelt ikke.
Rigtig mange taler om at "miste sin mødom" som et begreb. Mange bruger begrebet til at forklare en situation, hvor man gør noget for første gang, og det behøver overhovedet ikke have noget med sex at gøre.  Derfor kan du eksempelvis også høre folk sige at de har mistet deres festivalmødom, første gang de har været på festival. Når det kommer til sex, vil der være masser af forskellige opfattelser. Nogle vil mene at man har mistet sin mødom første gang man har lavet et eller andet seksuelt (lige meget hvad det er) og andre vil mene at man skal have haft traditionelt samleje før man har mistet sin mødom. Altså at pikken har været oppe i skeden. Jeg kan ikke sige dig hvad der er rigtigt eller forkert, for der er ikke en klar og entydig defination af begrebet. Jeg vil tro at de fleste forstår begrebet som når man laver noget seksuelt. For som du selv siger, skulle kunne  en del mennesker der har været meget seksuelt aktive gennem mange år (men aldrig har haft pik-i-skede-sex) betragtes som jomfruer, hvilket nok ikke giver så meget mening. Så du bestemmer fuldstændig selv, hvad du mener det er at "miste sin mødom".
Det bringer mig videre til en helt anden måde at tale om mødommen på...nemlig som noget fysisk. Du er selv inde på det, med spørgsmålet om hvorvidt jomfruhinden skal springe? Når vi taler om mødommen eller jomfruhinden som noget fysisk er jeg desværre nødt til at skuffe endnu mere. For den fysiske mødom, eller jomfruhinden, som noget der springer findes ganske enkelt ikke. Det er en gammel myte, som samfund (og nok mest af alt mænd) har brugt i forsøg på at kontrollere kvinders seksualitet.
Kvinder har ikke noget der springes ved første samleje, og den her idé om at der er et fysisk tegn på om man har haft sex, er og bliver hokus pokus. Det er korrekt at kvinder har en krans indenfor skedeåbningen (kønskrans). Der er IKKE en hinde, og der er IKKE noget der sprænges. Man kan have masser af sex, uden at man kan se det fysisk. Fra film kan man stadig have den her idé om at piger/kvinder bløder første gang man har sex, men i virkeligheden bløder de fleste piger/kvinder IKKE første gang.
Man kan godt opleve en blødning ved sex, men den kan lige så godt komme 2. gang, 21. gang eller når man har haft sex 348 gange. Og det kan skyldes alle mulige forskellige ting, som intet har at gøre med "mødommen"
SÅ det korte af det lange er at det her med hvordan du forstå mødommen, og hvornår den er mistet er noget du bestemmer. Mødommen som en fysisk ting, der spirnger er en myte. Den findes IKKE.
Mange hilsner
Lasse