Måske første mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Okay, så jeg ved ikke om jeg måske har fået min første mens. Jeg får hele tiden sådan noget Rødbrunt noget i mine trusser.. og det kommer fra skeden. Burde jeg spørge min mor? Jeg synes bare det virker lidt akavet måske at spørge hende.
jeg er også lidt bekymret hvis det viser sig ikke at være mens, selvom jeg har hørt det godt kan være brunligt i starten. Hvordan kan man mærke man har mens, hvis man ikke før smerter?

Svar:
Hej
Det lyder som om du har fået din første mens. (Senere bliver det mere rent rødt blod, der kommer.)
Du har sikkert allerede købt nogle bind eller trusseindlæg, og der er en del ting efterhånden at vælge imellem, fx. tamponer og ting man lige skal vænne sig til at bruge. Det kan nok ikke undgås at din mor finder ud af det, og hvorfor ikke bare spørge hende om noget du gerne vil vide, eller sige at sådan har du det nu? Alle kvinder ved hvad det handler om. Du skriver til sidst (... hvis man ikke før smerter?) at du ikke har følt smerter? Det er godt, hvis du ikke har følt smerter, men det kan være at det kommer på et senere tidspunkt, når menstruationen bliver kraftigere. Så kan man blive lidt utilpas før eller under. Hvis man holder øje med, hvornår på måneden det er at man får mens, så kan bedre holde øje med de symptomer, der kan dukke op. Det kan godt være at det tager nogle måneder før end den kommer rimelig regelmæssigt. Det er et sundhedstegn at få menstruation!
Du kan også læse mere på nettet, fx på sexlinjen.dk.
Venlig hilsen Sara