Misbrug
brevkassespørgsmål af
M
13 år
Hej jeg er en 13 årig pige. Jeg har en depression og overtænker. For mig er alle dage i ugen svære at komme igennem. Jeg har det svært i skole også fordi jeg ikke trives så godt i min klasse. Hver dag når jeg kommer hjem fra skole så er det første jeg gør er at sove. Fordi jeg føler når jeg sover kan jeg ligesom ikke høre på alle de tanker og følelser. Der hjemme er jeg altid uvenner med min mor. Min mor råber, skriger eller sviner mig til hver dag. Så det er også svært derhjemme. Jeg føler ikke jeg er glad selvom jeg har venner og alt men jeg er ikke glad. Jeg føler ikke jeg ville bo hjemme mere og jeg vil i bund og grund bare gerne væk. For lidt over et halvt år siden blev jeg voldtaget så for ca. et halvt år siden startede jeg et misbrug af stoffer og alkohol. Jeg startede fordi der var ligesom min måde at komme væk på og min medicin. Men nu vil jeg gerne stoppe fordi jeg tror der må være en bedre vej ud jeg ved bare ikke hvordan.

Svar:
Kære M
Hvor er det godt at du skriver, for det er meget tydeligt at du har det rigtig svært.
Jeg kan godt forstå at hver dag er en kamp at komme igennem. Når du hverken trives i skolen, eller kan finde ro og tryghed derhjemme så bliver hverdagen virkelig svær.
Det er helt urimeligt at du har været udsat for en voldtægt. Er der mon nogen der ved at du er blevet voldtaget? Jeg spørger fordi jeg ved at det kan være en stor hjælp at tale med nogen om sådan en oplevelse. Går man alene med det, kan det være nemt få psykisk mistrivsel til at vokse.
Det er virkelig stærk af dig, selv at være kommet frem til at noget skal være anderledes. Alkohol og stoffer er ikke den bedste løsning, men jeg forstår fuldt ud hvorfor du har haft behov for at finde en medicin, for at komme væk. Alkohol og stoffer kan godt fungere som den medicin, men kun mens de virker, så derfor er det bare ikke en særlig god hjælp, på lang sigt.
Når du fortæller om din mor, lyder det ikke som om du føler dig tryg ved at kunne snakke med hende om, hvordan du har det? Hvis det er rigtigt, kunne der så være en lærer eller en anden voksen som du er tryg ved. Jeg spørger fordi det kan være godt at få hjælp til at finde den bedste hjælp.
Hvis du ikke synes du har nogen omkring dig, så er der også andre muligheder. I din kommune er der mulighed for at du kan snakke med en ungerådgiver om de her ting. Du kan være anonym, når du tager kontakt til kommunen. Det kan godt være lidt svært finde ud af hvem eller hvordan man kan snakke med en ungerådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af det, hvis du kigger forbi vores SMS-chat.
Headspace.dk er en anden mulighed, som kunne være god. Hos Headspace kan man nemlig starte med en anonym chat samtale, som så senere kan blive til mere hjælp, når du er klar til det.
Du skriver at du gerne vil stoppe med alkohol og stoffer, fordi du tror på en bedre vej. Du har helt ret. Der er en bedre vej, og jeg er sikker på at du kan finde den. Med hjælp kan du helt sikkert få det bedre, så hverdagen ikke skal være sådan en kamp.
Jeg håber du vil tage næste skridt på vej mod hjælpen. Vi sidder i hvert fald klar i vores chat, hvis du skriver en sms til 25 80 60 60.
Mange hilsner Pedro