Min veninde vil gerne gå videre
brevkassespørgsmål af
CB
15 år
Jeg har en rigtig tæt veninde som jeg er meget glad for. Siden vi kom i pupertet har vi været fysiske også. Altså forstået på den måde at hvis vi fx sover sammen giver vi gerne hyggefinger inden vi skal sove. Jeg føler det bringer os tættere sammen og viser vores venskab og tillid og så sover man dejligt bagefter. Men nu er min veninde begyndt at spørge om vi ikke snart skal lidt videre. Jeg føler hun tænker på oral, gnide skeder, noget med numsen osv. Altså alt hvad piger sådan kan gøre. Men jeg er meget tøvende. Jeg har aldrig opfattet mig selv som lesbisk men tænker det bare som en venindeting at give hyggefinger og jeg ved da der er en hel del andre veninder der giver hyggefinger. Men jeg ville nok få dårlig samvittighed hvis jeg gik ud over det. Altså ikke fordi jeg tænker det er ulækkert nogen af de ting det kunne være, tværtimod! jeg kunne sagtens være med til det hele, også noget med numse, for jeg holder meget af min veninde og der er intet klamt ved hende. Men jeg vil helst ikke opfatte mig selv som lesbisk. Det ville jeg måske gøre hvis vi gik videre. Så jeg er virkelig i tvivl nu hvor min veninde spørger mere og mere. Kan i give mig nogen gode råd? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal.

Svar:
Hej CB,
Tak for dit brev. Det lyder som en virkelig forvirrende situation så jeg er glad for at du skriver!
Først er det vigtigt for mig at sige, at du selvfølgelig altid har lov til at sige nej til din veninde, hvis du egentlig ikke har lyst. Uanset om du egentlig har lidt lyst eller hvad grunden ellers er til at du siger nej, er det vigtigt at din veninde respekterer dine grænser og accepterer hvis du ikke vil. Fuldstændig ligesom hvis det var en fyr der blev ved med at skubbe på for at få sex. Det betyder ikke at du synes hun er klam eller at du ikke holder af hende, for det er jo ikke hende som person du har afvist, kun det at gå videre og blive mere seksuel. Så hvis hun bliver ved med at skubbe på, eller hvis hun bliver sur over at du ikke vil, synes jeg faktisk ikke det er helt i orden.
Når det er sagt, skriver du jo egentlig fordi du er i tvivl om du faktisk har lyst, og det er selvfølgelig et lidt andet spørgsmål.
Du skriver at du ikke har lyst til at opfatte dig selv som lesbisk, og jeg tror egentlig der er mange på dine alder, som ikke er klar til at definere deres seksualitet på den måde. Du er stadig i fuld gang med at udvikle din seksualitet og afprøve forskellige ting. Derfor tænker jeg også sagtens at du kan være tiltrukket af dine veninde og lave sexting med hende, uden at det betyder at du er lesbisk. Det kan være at hun er den eneste pige du nogensinde bliver tiltrukket af, det kan også være at du tænder på både drenge og piger, eller selvfølgelig at du faktisk kun er tiltrukket af piger. Det kan stadig nå at ændre sig meget, så jeg tænker ikke at en seksuel oplevelse med din veninde gør dig lesbisk.
Hvis du tænder på tanken om sex med din veninde og du føler dig klar til det, synes jeg altså ikke der er noget i vejen med at gå videre med det. Hvis du ikke føler dig klar eller hvis det mest handler om at du føler dig presset, synes jeg at du skal lytte til dig selv og sige stop. I sidste ende er det nok kun dig selv der kan svare på hvad der er det rigtige at gøre.
Det var måske ikke et helt klart svar, men jeg håber du kan bruge mine overvejelser til at mærke efter hvad du egentlig selv har lyst til at gøre.
Hvis tankerne om at være lesbisk er noget som ofte fylder noget for dig, kan det måske hjælpe dig at kontakte rådgivningen ved LGBT+. De har rigtig meget erfaring med lige præcis den slags spørgsmål, og kan helt sikkert give dig nogle gode råd. Dem finder du her: https://lgbt.dk/raadgivning/
Mange hilsner,
Marie