Min plej lillebror slår og skriger
brevkassespørgsmål af
M
11 år
Hej jeg har en plejlillebror på 9 der efter samvær med sine forældre her skriger og græder når de gået han vil ikke tale med nogen om det skolen har forsøgt mine forældre kommunen folk ud fra osv men han vil ikke snakke med nogen for han mega glad når de er der men når de går sker intet men når der luge er godt 5 minutters tid efter han sagt farvel så starter han der går en halv time med skrig kan ikke hold ud og hør på det men når den halv time er gået bliver han rolig og vil gerne vi laver noget sammen som han selv siger og når vi igang med noget så han glad igen ved godt du os bare kan lytte men hold op det synd vil så gerne ramme det punkt som gør han løsner op selv om han kun er i pleje så han jo min lillebror nu

Svar:
Hej Malika,
Hvor er det fint, at du skriver til brevkassen. Du lyder som en betænksom og kærlig plejesøster, som vil din plejebror det godt - og det er dejligt.
Du skriver, at din plejebror skriger og græder, når han har haft samvær med sine forældre. Det kan jeg godt forstå, du ikke synes er særlig rart at opleve, når du kan se, hvor ked af det han bliver. Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du taler med dine forældre om, at du ikke synes det er rart at se/høre, at han har det sådan, og også tale med dem om, hvordan I kan undgå, at du skal opleve det.
At din plejebror er i plejefamilie betyder, at han ikke bor med sin egen familie, og derfor har han samvær med dem, hvor han ser dem engang imellem. Det betyder også, at han ikke ser sine biologiske forældre så meget, og derfor kan han måske godt komme til at savne dem. Du skriver, at han er glad, når forældrene er der, og det tænker jeg er et godt tegn og tegn på, at han er glad for dem, og så er det helt naturligt, at han hurtigt kan komme til at savne dem, når de pludselig skal gå. Måske du også kender følelsen af at savne dine forældre, hvis du har været væk fra dem i lidt tid?
Det er forskelligt, hvordan børn kan reagere, når de har haft samvær med deres forældre, men det er ikke unormalt, at de kan blive kede af det på den ene eller anden måde.
Du skriver, at han er 9 år, og så kan det måske være lidt svært for ham at sætte ord på, hvad det er, der sker inden i ham, når han bliver så ked af det efter samvær. Det kan være store følelser, der er på spil, og de kan være svære at forklare og sætte ord på. Det lyder godt, at du har lyst til at hjælpe din plejebror og sørge for, at han har det godt. Derfor tænker jeg, at det vil være godt, hvis du bliver ved med at lege med ham og lave noget med ham, som du skriver, at han gerne vil. Det vil vise ham, at du er der for ham og gerne vil hjælpe ham.
Jeg håber, det var svar på dit brev. Du er altid velkommen til at skrive igen eller til at logge på 1-1 chatten
De venligste hilsner,
Kathrine.