min far puter sin tiseman åp i min tisekone

brevkassespørgsmål

min far puter sin tiseman åp i min tisekone

brevkassespørgsmål af
isabela
9 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

haj. når jag er alene jæmme mæd min far så ser vi mænesker der boller samen. og så begøner min far at røre på mag. han tager mine båkser af mag og så rører han mag på og i min tisekone. jag siger ståp mæn han ståper ikke. det er ike særli rart. bagæfter begøner han og prøve at pute sin tiseman en i min tisekone. og så kåm der noget mækelit vit stas. det kan gådt gøre lit ont.

Svar:

Kære Isabela

Hvor er det godt, at du skriver herind. Det, som din far gør, er både helt forkert og ulovligt af ham at gøre. Det er ikke i orden, at din far rører ved dig på den måde. Voksne mennesker skal ikke røre ved børn. Så det er rigtig flot, at du har taget det første skridt ved at skrive herind, så du kan få hjælp til at stoppe det.

Det første, du kan gøre, er at fortælle mor, at du ikke har lyst til at være alene med far. Måske er det en god ide at vælge et tidspunkt, hvor du og mor er alene, så du ikke skal være nervøs for, om far lytter med. Jeg kan godt forstå, hvis det er rigtig svært at få det sagt, men det er ikke noget, som du skal gå rundt med alene. Det kan også være en mulighed at vise mor, at du har skrevet ind til os med dit spørgsmål, så slipper du for at skulle finde ordene til at få det sagt højt. Uanset hvad, så er det vigtigt, at du får fortalt mor, hvad der sker, når du er alene med far.

Du kan også vælge at fortælle det til en anden voksen, som du stoler på. Det kan være en bedsteforælder, en lærer i skolen eller en pædagog i SFO-en. Det kan også være en god veninde eller vens forælder, som du er tryg ved. Det vigtigste er at få det sagt til en voksen, så det kan stoppe og du kan få den hjælp, som du har brug for.

Der er også mulighed for, at du kan chatte med os, så vi sammen kan lægge en plan for, til hvem og hvordan du kan få det sagt. Du kan trykke her for at chatte med os.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål