Min bror slår og siger grimme ting):
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus                    er en pige på 14 år og er orblind så unskyd for stave fajlene.
Jeg skriver til jer for at spørger om hjælp og få svær på noget, min bror han slå nogle gange og siger rigtig grimme ting nogle gange løber han efter mig inde i vores hus og det er ikke særlig rart men han gør det kun når mine forældre ikke er hjemme.
Han er også rat stor af og være 16 år og nogle gange når jeg skal forbi ham så siger jeg unskyld må jeg lige komme forbi og så gør han så han fylder mere og skubber mig uden at nogle kan se det og nogle gange kommer vi op og skændres over vis jeg nu står ude i køkkenet og laver mad så siger han nu skal jeg lave noget mad og så går han ud i køkenet og vores køkken er ikke så størt så han skubber mig nærmest ud af køkkenet og rygger min mad til sidden og begynder og laver hans mad. ):   (ved ikke hvad jeg skal gøre)
Håber i kan hjælpe(:

Svar:
Kære dig
Tak fordi du skriver. Det lyder til at det nogle gange er rigtig svært at være sammen med din bror, og jeg kan godt forstå hvis du både føler dig ked af det og måske lidt sur.
Du skriver at han opfører sig på en rigtig træls måde over for dig, f.eks. ved at løbe efter dig, sige grimme ting til dig eller skubbe dig/dine ting til side, og du skriver at han kun gør det når jeres forældre ikke er hjemme. Jeg tænker på om det måske kan gøre at det er svært at tale med dine forældre om? Du har ikke skrevet om du allerede har talt med dem, men det kan være rigtig svært at skulle forklare når man ikke kan vise hvad man mener. Det skriver jeg fordi der ofte er små skænderier mellem søskende, særligt når begge er i teenagealderen, som I er. Når det så er sagt, så er det jo ikke meningen at det skal være på en måde som skræmmer eller som gør ked af det, og derfor synes jeg at du skal fortælle dine forældre om hvad du oplever. Prøv om du kan tale ud fra dig selv (fx Det gør mig ked af det når han taler grimt til mig... Jeg bliver bange når han slår eller løber efter mig) når du fortæller om det. På den måde kan det være nemmere for dem at forstå hvad det betyder for dig.
Hvis du ikke er klar til at tale med dine forældre, så kan du også prøve at forklare din bror hvad du føler. Igen så skal du sætte ord på hvad der sker i dig når han fx slår, siger grimme ting eller løber efter dig. Det er ikke sikkert at han lytter til hvad du siger eller holder op med det - og så synes jeg at du skal gå direkte til dine forældre med det, så de kan hjælpe. Det er nemlig ikke okay at han slår, siger grimme ting, jagter eller skubber dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du får snakket med din bror. En bror kan være mindst lige så dejlig som han kan være irriterende, og det gælder om at finde ud af hvordan alle kan være der og have det godt.
Venlige hilsner,
Signe