Min bedste veninde føler sig som det 3.hul
brevkassespørgsmål af
Hannah
14 år
Spørgsmålet er redigeret af Cyberhus af hensyn til anonymiteten
Hej jeg hedder Hannah og jeg har en lille problem.
Jeg har to veninder den ene hedder K og den anden S, vi er mega gode venner vi har ikke rigtige nogle problemer når vi tre er sammen og vi alle tre har det godt. Men der er to drenge i vores klasse, og en af dem kan godt lide mig og den anden kan godt lide min veninde K. Så når nu vi er sammen i fritiden, så kommer S til at føle sig som det “femte hjul” hvilket der gør mig meget ked af det fordi jeg ved godt hvordan det føltes. S kan godt finde på at skrive eller snakke med mig om det, (at hun føler sig ikke hold udenfor men som det “femte hjul“). Og det gør mig rigtig ked af det at høre at hun føler sig sådan, især når hun begynder med at sige grimme ting om hende selv, som fx: “Jeg er så grim!” Eller” Jeg viL ønske at jeg var ligesom dig Hannah!” Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg kan ikke rigtig gøre noget ved at der er en der kan lide mig . Jeg prøver for det meste at nævne alle de gode ting ved hende og sige til hende at der nok skal komme en dreng. Men der ser ud til at det ikke virker så meget mere. Jeg ønsker virkelig at der er en der også kan lide hende og at hun kan se hvor smuk og klog hun er og bare i det hele taget hvor fantastisk veninde hun er, så hun ikke kommer til at føle sig som det femte hjul.  Hvad skal jeg gøre?
Jeg håber at det gav mening det jeg skrev fordi jeg er rigtigt dårlig til at forklare.
V.H. Hannah

Svar:
Hej Hannah!
Først TAK for dit brev. Du er GULD værd, du skriver herind fordi du gerne vil hjælpe din veninde. I er et trekløver, jeg forestiller mig, I har kendt hinanden længe. NU er der sket den forandring, at to af Jer er blevet lune på nogle drenge, som er gengældt. Det er sindssyg svært, når der sker forandringer i en lille gruppe. I er måske vant til at dele alt med hinanden og nu prøver dig og K det samme.
Det er dejligt, at der er en dreng, der kan lide dig. Og øv at S's misundelse kommer til at fylde i Jeres gruppe. Jeg tror på, at vi alle skal opleve misundelse, det er et vilkår. Jeg tror S's misundelse bunder i, at hun er bange for at miste Jeres lille trekløver. Jeg tror dig og K skal forestille Jer S, som rigtig bange. Tænk på noget I har oplevet, som børn, hvor I var bange for at miste noget I havde kært. Det er den følelse S har.
Jeg tror, Jeres trekløver skal samles på en ny måde. En idé er, at I er sammen om noget I har lavet før drengene kom ind i billedet. I har måske samlet nogle gamle billeder, som I sidder med sammen. Dig og K kan vise S, at alle de her minder betyder noget og gør det stadig. Forandring er en nødvendighed, sådan er det også i eventyrerne. Fortæl S, at I gerne vil have hende med på denne rejse.
En del af det at være nære venner er at vise følelser for hinanden, så vis hinanden hvordan I har det. Husk alle følelser er accepteret. Ofte er det sådan at drenge kommer og går og nogen møder en tidligt i livet og andre gør det senere. Når S siger grimme ting om sig selv, da sammen prøv at tale om de følelser. Fx hvordan kan det være du siger sådan? Det er godt du kan se alle de gode sider ved S, og det kan du, fordi du holder af hende. Jeg tror, S kan ikke se de gode ting du fortæller hende, fordi hun er bange for at miste Jer.
K og dig skal nyde Jeres drenge og I skal sammen i Jeres trekløver finde frem til minderne og hvad den her forandring gør ved Jer. Giv hinanden plads og gør noget der er sjovt sammen.
Jeg ønsker Jer alle tre en fantastisk rejse sammen.
Hilsen Anne-Sophie