Min bedste veninde er blevet fuckt ?
brevkassespørgsmål af
Maja
21 år
Hej Cyberhus. Jeg skriver fordi min bedste veninde som samtidig er mor til den sødeste lille pige er begyndt at blive lidt for glad for stoffer. Det plejede ikke at ligne hende, men hun er efterhånden så ligeglad med sin søde lille datter. Jeg står på sidelinjen hver dag og ser på hvordan hun bare sidder og griner over hendes fejl som hun BURDE bide sig selv i armen over. Faren til pigen ser hende ikke fordi min veninde mener at hans nye kæreste er en klam særling. De har en sag i retten lige pt. Men selv mig som bedste venind/moster nærmest vil ikke se den lille sveske vokse op i det her. I starten forstod jeg at hun bare ville ha fritid men nu er det altså for voldsomt.

Svar:
Hej Maja
Hvor er det godt at du skriver, for det er helt tydeligt at der skal gøres et eller andet her, så både din veninde og hendes datter kan få noget hjælp.
Jeg er slet ikke i tvivl om at du skal handle på den bekymring du går med. Når noget indeni dig fortæller dig at din veninde er ude på et skråplan, og at hendes lille datter mistrives, eller er i risiko for at mistrives, så er det vigtigt at handle på det.
Min første tanke er om du har talt med din veninde om din bekymring? Hvis ikke synes jeg du skal overveje det. Måske vil det være en øjenåbner for din veninde? Nogle gange kan det være svært selv at se, hvor kaotisk eller problematisk den situation man står i kan være. Og særligt hvis din veninde tager stoffer, kan hun have et helt andet og helt urealistisk billede af hvordan hun opfører sig. Måske kunne en snak med hende åbne hendes øjne for at hun er nødt til at ændre nogle ting.
Ud over en snak med din veninde, tænker jeg også du skal overveje at kontakte kommunen og fortælle om din bekymring. Jeg ved godt det er et stort og voldsomt skridt at tage, men hvis du er bekymret for hendes datter, og hvis du ikke oplever at situationen bliver bedre, så er du nødt til at kontakte kommunen, så de kan hjælpe.
Jeg kan forestile mig at det måske kunne føles forkert at fortælle kommunen om din veninde, men hvis hun ikke selv formår at ændre tingene, stoppe med stofferne, og tage sig af sin datter, som hun burde, tænker jeg faktisk det er den bedste hjælp du kan give til din veninde. For det er tydeligt at hun har brug for hjælp. Måske startede det her med stoffer, som et pusterum, fra en svær situation. Noget hun brugte for at have det sjovt en gang imellem. Ud fra det du fortæller lyder det som om hun har mistet kontrollen, og så er det virkelig vigtigt at hun får hjælp, så hendes situation ikke bliver endnu værre.
Når du skriver her med din bekymring viser du allerede, at du har hjertet på rette sted, og ikke mindst, at du er en fantastisk veninde. Lige nu har din veninde brug for dig til at være den der gør det tydeligt at noget er helt forkert, og at der skal gøres noget nu.
Måske har du allerede en god idé til hvordan du kan tage en snak med din veninde, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg kan godt forstå, hvis du synes sådan en snak er svær, og så kunne du måske overveje at skrive et brev, eller en besked til din veninde med dine tanker og bekymringer. En anden mulighed kunne være at vise din veninde det her spørgsmål og svar?
I forhold til at kontakte kommunen er der også flere muligheder. Du kan kontakte din kommune og lave en underretning med det samme. Det vil sige at du kontakter kommunen og fortæller om din bekymring, og giver dem oplysningerne om din veninde med det samme. Det kan du både gøre anonymt, eller fortælle hvem du er. En anden mulighed kunne være at kontakte kommunen anonymt, og fortælle om din bekymring, og spørge ind til hvordan de kan hjælpe, og hvad der vil ske, når du laver en underretning.
Jeg synes også det er vigtigt at understrege at du faktisk har pligt til at underrette, når du ved at et barn mistrives. Så hvis ikke tingene ændrer sig, og du ved at tingene ikke er som de burde være, så skal du underrette. Du kan læse mere om underretningspligten, og om hvordan man kan underrette her
Jeg vil slutte med at sige at jeg synes du er en rigtig god veninde. Jeg kan godt forstå hvis det føles som om at du modarbejder din veninde, men sådan tænker jeg det slet ikke. Din veninde er helt tydeligt i en situation, som hun selv har mistet kontrollen over, og så er det vigtigt at hun får hjælp. Du kan hjælpe hende ved at fortælle hende om dine bekymringer, og støtte hende i at lave nogle ændringer. Og hvis hun ikke selv kan tage de nødvendige skridt til at ændre sin situation, kan du hjælpe hende ved at kontakte kommunen, så de kan hjælpe din veninde, og hendes datter.
Jeg håber det bedste for din veninde, og hendes datter. Og så sender jeg dig en masse gode tanker. Tanker om tak fordi du handler på din bekymring, og tanker om håb for at du holder fast og går videre, indtil du føler dig tryg ved at din veninde og hendes datter har det godt og trygt.
Mange hilsner
Susan