Min bedste ven og min søster
brevkassespørgsmål af
Stella
19 år
Hejsa. Er bedste venner med en dreng (friendzone) og vi har været det siden 1.g. Vi lavede et væddemål noget der egentlig startet som en joke, og det handlede om min søster. For min bedste ven har altid været på en måde lidt bange for min søster fordi han faktisk hader børn. Så jeg væddet med han ik turde gå ind på min søsters værelse og sove der, ja ved godt det lyder underligt, men var som sagt en joke. Men anyway han vandt væddemålet men der gik circa 2 uger før jeg fandt ud af DE HAVDE SEX DERINDE. Nu er de forelsket og skriver hele tiden sammen og vil gerne ha mit ord for det er okay de kommer sammen. Men forstår ikke de vil for der er 6 år mellem dem. Har sgu ik noget imod det men er stadig lidt weird man står midt i det hele, og hva siger man lige til sine forældre? Ja hej min bedste ven sover her ret tit og det har sleeeet ikke noget med min søster og gøre nej nej....?
Og nej er ikke misundelig er sku glad for min bedste ven får noget da han har trængt til det længe.

Svar:
Hej Stella,
Det er helt forståeligt, at du kan synes det er lidt mærkeligt, at din bedste ven dater din søster, blandt andet fordi det startede som en joke og at der er en stor aldersforskel mellem dem. Aldersforskellen er væsentlig lige at nævne. Jeg går ud fra, at din ven også er omkring 19 år, ligesom du skriver, du er. Og så må din lillesøster være omkring de 13 år, hvis der er 6 år i mellem dem. Rent juridisk er det ikke lovligt at en voksen (over 18 år) er sammen med en person under 15 år, som er den seksuelle lavalder. Dette er blot for at have det juridiske perspektiv på din historie. Men når det er sagt kan man godt have det godt i et forhold, selvom der er en aldersforksel på 6 år. Du skriver, at din ven og din søster er forelskede i hinanden, så det tyder på, at de har det godt sammen.
En stor aldersforskel kan dog også have sine ulemper, for eksempel fordi man kan være meget forskellige steder i sit liv. Din ven er lige blevet færdig med gymnasiet, din lillesøster går stadig i folkeskole. Det kan muligvis være svært at få et forhold til at fungere, fordi man laver forskellige ting og vil forskellige ting pga. sin alder.
Du skriver, at du ikke har noget imod, at din søster og din ven ses, men jeg tænker alligevel, at det er en god idé at tage en snak med din ven omkring situationen. Blandt andet i forhold til at få snakket, om hvad konsekvensen er for jeres venskab, hvis din søster og vens forhold ikke holder. Jeg tænker også, at det kan være en god idé at gøre det klart for din ven, at det er en svær situation for dig at holde deres forhold hemmeligt for dine forældre. Måske foreslå din ven og søster at de fortæller dine forældre omkring deres forhold, så du ikke skal dække over det.
Jeg håber, at mine råd kan bruges og så håber jeg, at du finder en fin løsning på situationen med din ven og din søster.
De bedste hilsner fra Sisse