Mange sig.

brevkassespørgsmål

Mange sig.

brevkassespørgsmål af
Menneske
13 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej jeg har et par spg. 13 år år pige. 6 klasse.

mit første spg. Er hvor fuld man bliver at et shot små sure. (Jeg drikker en gang imellem med mine veninder i frikvartererne inde på wc’et. Vi vil gerne hygge os om fredagene, men vil ikke virke rigtig fulde så folk opdager det. Jeg synes ikke jeg føler noget efter jeg har drukket en Mokai. (Jeg vejer 45 kg)

skal jeg skal prøve mine veninders vape? Jeg er vildt nysgerrig men vil ikke blive afhængig.

Hvad gør man med en lærer man føler sig utryk ved. Min lærer har en meget underlig personlighed. Et sekundt er han glad og mega motiveret det andet sekundt er han frygtindgydende og mega sur. MiN veninde og jeg gjorde noget vi ikke måtte. Han råbte os ned af gangen og hev os ind i et lille møde lokale. Vi sad ned han stod op. hver gang jeg prøvede at sige noget afbrød han mig og sagde jeg løj. Han sagde derefter at vi fik 2  minutte i at tænke om vi ville sige sandheden. Efter 2 min sagde han at han ikke gad og spilde sin tid og sendte os direkte ned til inspektøren. han har gået grasat på andre i min klasse før. jeg føler mig altid lidt bange i hans klasse. Min skole sejler og mangler rigtig mange lærer. Det virker som om at de bare tager alle De lærer de kan få lige meget om de er gode eller ej.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan fornemme, at der er en del ting, der fylder hos dig lige nu, og nogle gange kan det bare være virkelig svært selv at regne ud, hvad man skal gøre i forskellige situationer. Det er derfor også super godt, at du skriver her i brevkassen, og jeg vil gøre mit bedste for at svare på dine spørgsmål.

Små sure

Det er rigtig svært for mig at sige, hvor fuld man bliver af et shot små sure. Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, hvor nemt man bliver påvirket af alkohol. Det kan eksempelvis afhænge af, hvor meget man vejer, om man er vant til at drikke, og hvor meget man har spist i løbet af dagen. Det gælder derfor om, at man hver især må mærke efter, hvordan det påvirker en, når man eksempelvis har drukket en Mokai eller et shot små sure.

Jeg kan godt forstå, at du og dine veninde er nysgerrige på at udforske alkoholens effekt - det tror jeg, at mange unge begynder at få lyst til i jeres alder. Når det er sagt, så er jeg faktisk lige bekymret over, at I drikker i skoletiden. Det siger jeg fordi, at rigtig mange skoler har en alkoholpolitik der betyder, at man ikke må drikke alkohol på skolens grund, og at det kan få alvorlige konsekvenser, hvis det bliver opdaget. Min bekymring opstår samtidig også, fordi at det ikke er hensigtsmæssigt at være påvirket af alkohol, når man er i skole, hvor man skal koncentere sig og lære en masse. Jeg kan sagtens forstå, at I gerne vil hygge jer lidt ekstra om fredagen op til weekenden, men måske I kan gøre det på en anden måde i skoletiden end ved at drikke alkohol. Det kan eksempelvis være, at I bruger frikvarterne på at pynte jer pænt til weekenden, lave ods-lister over, hvad der kommer til at ske, eller hvad I nu kan finde på af hyggelige fredagsting. Hvis I stadig gerne vil fejre fredagen med en Mokai eller et shot, så vil det være bedre, at I gør det efter skole og uden for skolens grund.

Jeg er godt klar over, at det måske er lidt et træls voksen-agtigt svar, men jeg siger det blot for at vise omsorg for dig og din veninde, så i får mest muligt ud af jeres skolegang og ikke kommer i problemer.

Vape

Når du spørger om du skal prøve dine veninders vape, så går jeg ud fra, at du hentyder til en e-cigaret. Som du selv nævner, så er der en reel risiko for, at du kan blive afhængig, hvis du begynder at bruge vape dagligt. I de fleste er der nemlig nikotin, som der også findes i almindelige cigaretter, og som kan være med til at skabe afhængighed. Selvom e-cigaretter er mindre skadelige end almindelige cigaretter, så viser undersøgelser, at e-cigaretter både kan skabe afhængighed og være skadelige for helbredet.

Det er jo selvfølgelig helt op til dig om du vil prøve din venindes vape. Du bliver ikke afhængig af at prøve den et par enkelte gange, men for at undgå at blive afhængig, så vil det måske være nemmest for dig slet ikke at gå igang.

Utryg ved lærer

Det lyder virkelig ikke rart, at du er utryg ved din lærer, men jeg kan godt forstå dig, når han kan have så voldsomme humørsvigninger, som du beskriver.

Man bruger rigtig meget tid i løbet af dagen og ugen med sine skolelærere, og derfor er det også vigtigt, at man føler sig tryg ved dem. Det er helt ok, at der er nogle lærere man bedre kan lide end andre, men man skal helst kunne føle sig tryg ved dem alle. Jeg tænker derfor også, det er vigtigt, at du får fortalt nogen om den utryghed du oplever. Det kan eksempelvis være, at det vil være rart for dig, at fortælle din mor/far om din utryghed ved læreren. Det kan også være, at du og din veninde sammen kan gå til en pædagog eller en lærer på skolen, som I er trygge ved og fortælle ham/hende om de ubehagelige oplevelser I har haft, men den anden lærer. Jeg tror hvert fald, at det vil være en rigtig god idé, hvis I går til en voksen, så de voksne kan vurdere, hvad der skal ske og måske tage en snak med læreren om, hvad det handler om. Der kan nemlig være mange grunde til, at din lærer reagerer som, han gør. Måske er han, ligesom du beskriver, presset over den situation, der er på skolen eller noget på den private front. Men lige meget hvad, så skal han selvfølgelig behandle sine elever ordentligt, og derfor er det også vigtigt, at han bliver klar over, hvad det gør ved dig/jer, når han råber og går grassat.

Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål, og er blevet klogere på, hvad du skal gøre. Ellers er du altid velkommen her i brevkassen eller i Cyberhus' en-til-en chat.

Mange kærlige hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål