magnesia forbrug
brevkassespørgsmål af
anonym
17 år
Hej jeg har længe gået og døjet med maven/tarmen og er i den forbindelse sat i magnesia behandling. Har været i den behandling i 4 måneder nu. Mit spørgsmål er så om jeg ødelægger min Mave/tarm af at tage det i en lang periode ´

Svar:
Hej med dig
Tænker, at du er sat i magnesia behandling på mistanke om, at du er forstoppet eller måske har sure opstød/refluks eller det hele i kombination.
Det er ikke farligt at tage magnesia, men man skal ikke tage det i et år/ flere år. Det er vigtigt at kigge på andre faktorer der måske er med til, at man er forstoppet/ har ondt i maven/luft i maven/sure opstød. For at få gang i maven med en lind afføring og helst afføring hver dag, så skal man have fokus på at drikke rigeligt væske hver dag - her taler vi 1,5-2 liter/ dagligt ( og det er ikke cola, sukkerfri væsker eller energidrikke man mener). En varieret kost med masser af grønt og fibre er også godt og så må man meget gerne også være aktiv med fx sport, cykelture og daglig bevægelse. Bevægelse er også med til at holde maven igang og det hele er med til at du får en mave i god balance. Sveskegrød/svesker og figner også noget, der kan sætte gang i maven. På den måde kan du forhåbentlig på længere sigt ikke have behov for magnesia. Hvis du tager smertestillende (fx pga menstruationssmerter) som fx tablet ibumetin ( hedder også ipren), så kan du også få ondt maven af det, så det skal du endelig ikke spise fast eller i for store doser. Du nævner ikke noget om det, men ville bare lige skrive det.
Håber du kunne bruge svaret og så tænker jeg, at du har en tid ved din læge med opfølgning efter opstart i tablet magnesia? Ellers er det en god ide med det.
Venlige hilsener:)