Mødt sød fyr på Tinder

brevkassespørgsmål

Mødt sød fyr på Tinder

brevkassespørgsmål af
Alice
18 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Kære Cyberhus,

Jeg er en pige på 18 år, som har mødt en helt fantastisk fyr på appen Tinder. Vi skrev sammen i nok en uge, og så valgte vi at mødes, da kemien bare var der.
Sagen er så den, at jeg ikke fortalte mine forældre om mødet, da jeg ikke helt kan finde ud af, hvordan de ville reagere. Jeg sagde derved, at jeg bare var ved en veninde.

Fyren er 4,5 år ældre end mig, men for mig er dette ikke noget problem. Jeg kan virkelig godt lide ham, og vi skal snart mødes igen.

Men hvordan skal jeg fortælle det til mine forældre? Jeg er bange for at de ikke vil have at jeg har Tinder, dater en fyr, som er 4,5 (næsten 5) år ældre end mig. Men jeg vil heller ikke længere lyve om hvor jeg er henne, da jeg stoler fuldt ud på mine forældre og jeg elsker dem højt.

Jeg er bare bange for deres reaktion og om de vil blive skuffet. Mine forældre er i 60'erne (har ældre søskende og den ældste er 34). Og derved lidt af den "gamle skole".

Hvad kan jeg gøre? Skal jeg bare blive ved med at lyve?

Svar:

Kære Alice

Først og fremmest tak for dit brevkassespørgsmål. Hvor er det bare dejligt at høre, at du har fundet en sød fyr, som du gerne vil mødes med igen! Jeg kan godt forstå, du føler, du står i et dilemma mellem, at du gerne vil være ærlig overfor dine forældre, og at du er bange for, om de bliver skuffet, hvis du fortæller dem det.

På grund af din alder kan jeg især virkelig godt forstå, at du er i tvivl. Som 18-årig befinder mange sig mellem ungdommen, hvor man er afhængige af ens forældre, og voksenalderen, hvor man i højere grad søger selvstændighed. Jeg kender selvfølgelig ikke til, hvor du befinder dig netop i forhold til det, eller hvordan dit forhold til dine forældre ellers er. På trods af det håber jeg, du kan bruge mit svar til noget.

Jeg bider mærke i, at du skriver, at du elsker og stoler på dine forældre. Og at du derfor ikke har lyst til at lyve om, hvad du laver, når du skal på date med fyren fra Tinder. Det faktum, at du skriver, du ikke har lyst til at lyve, synes jeg er altafgørende. Så for at svare på dit spørgsmål, så synes jeg ikke bare, du skal blive ved med at lyve, fordi du selv giver udtryk for, at det ikke er det, du har lyst til. Men jeg forstår godt, at du så er bange for, hvordan dine forældre vil reagere på, at du dater en ældre fyr fra Tinder.

Mit råd til dig er, at du kan fortælle dine forældre en del af sandheden. Du kunne eksempelvis fortælle, at du skal mødes med en fyr i stedet for at sige, du skal hen til en veninde, hvis de spørger, hvor du skal hen. Hvis de så spørger, hvem han er, og hvor du kender ham fra, mener jeg ikke, at der ville være noget galt i, hvis du kun fortæller dem, at han er en rigtig sød fyr, som du har snakket med i et par uger. Hvis de insisterer på at høre mere om ham, kan du sige, at du helst vil vente med at involvere dem, indtil du kender ham lidt bedre og ved, om det kunne blive til noget seriøst med ham.

På den måde lyver du ikke, du får inddraget dine forældre, og du giver dig selv tid til at lære fyren bedre at kende, inden du skal fortælle dine forældre om hans alder og om, hvor I har mødt hinanden. Jeg kan forestille mig, at det må blive lettere for dig at finde ud af, hvordan du skal gribe samtalen med dine forældre an, når du kender ham bedre og måske kan fortælle ham om dine bekymringer i forhold til dine forældres reaktion, så I er sammen om det.

Nu er jeg ikke sikker på, hvilke bekymringer, dine forældre har, men afhængig af hvilke bekymringer det er, kan du forsøge at imødekomme dem. Hvis dine forældre eksempelvis udtrykker bekymring for din sikkerhed på daten, kan I måske aftale et tidspunkt, hvor du ringer eller skriver og fortæller, at du er ok. Det kunne også være, at du lover dem, at I mødes på et offentligt sted. Når det er sagt, så er du en myndig kvinde med ret til et privatliv. Så jeg synes ikke, der er noget galt i at stå fast ved beslutningen om, at de ikke skal afgøre, hvem du dater. At fyren behandler dig godt, og at du er glad, mener jeg burde være det vigtigste både for dine forældre og dig selv.

Jeg håber, mit svar gav mening for dig. Held og lykke med det hele!

Alt det bedste fra Karoline

KarolineSs billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål