Mærkelig opførsel
brevkassespørgsmål af
Johan
13 år
Hej cyberhus
Jeg har opført mig lidt mærkeligt overfor nogle piger her for tiden. Jeg tror jeg er forælsket i 2 på en gang. Pige 1 går i min klasse og jeg sidder tit og hyggesnakker med hende, jeg snubler over mine egne ord når jeg snakker med hende så jeg tror jeg kan lide hende. Pige 2 har jeg aldrig snakket med før, men nogle gange få vi øjenkontakt og så skynder jeg mig at kigge væk, jeg ved ikke om hun kigger væk for det når jeg ikke at se.
Spørgsmålene lyder: er det muligt at kunne lide 2 på en gang? hvorfor opfører jeg mig som jeg gør når jeg kigger på pige 2? og skal jeg så vælge hvem jeg bedst kan lide, hvis jeg kan lide begge 2?
PS: i har hjulpet mig mange gange før, jeg ville bare lige gerne takke jer for at være der for alle os der har brug for hjælp.

Svar:
Hej Johan,
Du spørger om man kan være forelsket i flere på én gang. Ja - det kan man faktisk godt. Der er ikke nogen ligning som i matematik for kærlighed eller forelskelse.
Pige 1 som du beskriver lyder til, at være en pige du er glad for. Du giver udtryk for, at når du er sammen med hende, hyggesnakker, snubler du over dine egne ord. Jeg tænker helt sikkert, at du har en god kontakt til dine egne følelser, når du beskriver hvordan du “fumler” lidt rundt når du er sammen med hende. Det er helt klassisk, at man, når er forelsket, fumler eller er lidt fjoget. Det er dels pga. dine følelser, men også alle de hormoner der drøner rundt inde i dig. Mærkelig opførsel? Som jeg læser det er din opførsel, som du så fint kalder det, ikke spor mærkelig. Sådan er det bare, at være forelsket - for nogen. Man kan miste kontrollen over sig selv i de situationer du fortæller om. Men det gør ikke noget. Så længe i har det rart og godt sammen.
Pige 2. Du har aldrig snakket med hende. Måske kender du hende, fra dine venner/veninder, måske ikke. Du skriver, at du skynder dig, at kigge væk når I får øjenkontakt. Hvorfor gør du, som du gør? Du skal prøve, at spørge dig selv om hvorfor du føler som du gør i situationen. Er du bange for øjenkontakten eller bliver du generet eller noget helt tredje? Der kan være mange årsager til, at man vælger at afbryde øjenkontakten eller kigger væk.
Helt generelt vil jeg ikke kunne sige, hvem du skal vælge. Kærlighed er ikke noget man vælger, og slet ikke når det handler om forelskelse. Det sker bare. Du kan enten være åben omkring den eller undertrykke den. Jeg vil råde dig til, at være åben omkring din kærlighed og følelser på betingelse af, at de selvfølgelig ikke gør andre kede af det. At være åben om sine følelser handler ikke nødvendigvis om, at fortælle andre om det, men tænke over følelserne - hvilket du allerede er godt i gang med.
Og jeg kan sagtens forstå dit dilemma. Hvad fanden gør man? Men som sagt, jeg kan ikke sige hvem du skal vælge eller om du overhovedet skal vælge en af dem. Det er helt op til dig, og selvfølgelig også op til den af de to piger du vælger. Hertil må du også finde ud af, om du gerne vil have, at en af de to piger skal være din kæreste. Hvem kan du selv se som din kæreste? Eller har du mest lyst til, at være single?
Jeg håber det bedste for dig Johan. Forelskelse kan være skønt men også vældig frustrerende når man ikke ved hvad man skal gøre det eller sig selv.
De bedste hilsner
Johan