Må min lære det?
brevkassespørgsmål af
Liva
14 år
Min lære vil have at jeg skal vise hende screenshots at nogle private samtaler med mine veninder. Må hun godt det? Eller må man gerne sige nej?

Svar:
Kære Liva.
Din lærer har ikke krav på at se dine private samtaler, så du er i din fulde ret til at sige nej til hende. Vi har nemlig en lovgivning i Danmark, der handler om, at man ikke må læse andres private breve (§ 262 om brevhemmelighed), som også dækker over SMS'er og chatbeskeder. Hvis der er private oplysninger i beskederne, som dine veninder har skrevet om dem selv fx, så vil det faktisk heller ikke være helt i orden at vise det til andre, uden at de ved det, da det kan være en krænkelse af deres privatliv.
Nu ved jeg ikke, hvorfor din lærer gerne vil have, at du viser jeres private beskeder til hende, men jeg tænker, at der må være en grund til, at hun gerne vil se indholdet - måske hun er bekymret for noget, der er skrevet mellem jer? I hvert fald skal du vide, at det er helt okay for dig at sige nej til at vise din lærer beskederne, men hvis du ikke allerede har gjort det, kan du måske spørge din lærer, hvorfor hun gerne vil se indholdet?
Mange hilsner
Pernille