Må man kysse hvis begge har kyssesyge?

brevkassespørgsmål

Må man kysse hvis begge har kyssesyge?

brevkassespørgsmål af
Emilie
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej, jeg ville høre hvis begge to har kyssesyge. Må man så gerne kysse imens man har det?

Svar:

Kære Emilie.

Tak for dit rigtig fine spørgsmål! Jeg tror der er rigtig mange på din alder der kunne sidde med samme tanker, for man tænker jo at det har noget med kysset at gøre nu hvor det hedder kyssesyge. Egentlig refererer det bare til måde men bl.a. kan smitte hinanden på. Kyssesyge er “bare“ en virus halsbetændelse, men som kan ramme andre organer i kroppen så man kan blive alvorligt syg. Dvs når både du og din kæreste er smittede med kyssesyge (hvilket I formenligt har givet til hinanden :) så må I gerne kysse, det er der ikke noget farligt i.

Rigtig god bedring til jer begge!

mvh læge Julie B

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål