Må man dele tekstbeskeder?
brevkassespørgsmål af
En anonym pige
15 år
Jeg ved jo i alt fald at det ikke er tilladt at dele billeder af en anden. Men hvad med tekst? Sagen er at jeg har haft en kæreste men vi har slået op fordi vi blev uvenner. Jeg har ikke tænkt over det men nu har han gravet nogen beskeder frem fra mig og delt dem eller vist dem til nogen af hans kammerater. Det var engang jeg sad derhjemme og han sad hjemme hos sig sig selv. Så skrev han lidt frækt til mig og det tændte mig så jeg skrev frækt tilbage og sådan forsatte det lidt. Jeg har jo for længst slettet det men han havde gemt det og åbenbart vist hans kammerater det. Jeg kan ikke huske hvad jeg skrev men det var vist noget med "Jeg har brug for din pik" og så skrev jeg vist noget om "mine huller". Det skal lige siges at en af hans kammerater er på mit parti og har sagt han ikke burde dele det for det er jo privatliv. Men de andre griner af det og siger noget med at jeg vist er en værre en. Jeg har sagt til min ex han ikke ku vær det bekendt men han smilede bare og sagde det bare var for sjov. Jeg fortryder megameget at jeg skrev det dengang for jeg er ellers en pæn pige, synes jeg selv, men jeg blev så tændt. Ved ikke om han har delt det eller bare vist dem det. Men ville bare spørge om det enlig er lovligt?

Svar:
Kære du
Øv, hvor er det bare ikke okay, det din ekskæreste har gjort. Jeg kan godt forstå, at du har det stramt med det, for det er jo nogle private beskeder, som slet ikke var ment, at andre skulle se.
Lad mig lige slå det fast. Du har ikke gjort noget som helst forkert. Du må gerne skrive intimt og frækt med en kæreste. Det er helt normalt og helt okay. Det var noget i var enige om.
Din kæreste må IKKE dele dem, lige meget om han videresender eller bare viser dem. I paragraf 264d står der bl.a.: Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget en bredere offentlighed.
Så det er ret enkelt. Det din ekskæreste har gjort er både forkert og ulovligt, og du har ikke gjort noget som helst forkert.
Det her handler ikke om, at han bare lige gør noget for sjov. Det er ekstremt grænseoverskridende, og derfor er der netop også lavet lovgivning, derforbyder det. Jeg ved ikke om du er der, hvor du ønsker at melde din ekskæreste til politiet? Det er i hvert fald en mulighed. Du kan med absolut ro i maven fortælle din ekskæreste, at han er fuldstændig forkert på den, og at det skal stoppe lige nu.
Det at få delt den slags beskeder er bare slet ikke rart, så du kan også overveje om du måske har brug for at snakke med nogen om de følelser omkring hele situationen, som du går med. Hos sletdet.dk er de eksperter i, at snakke med unge, der har haft den her slags oplevelser, og du kan snakke med dem helt anonymt. Jeg ved godt, at du kun spørger omkring lovgivningen, men nu ved du i hvertfald at det også er en mulighed, blot at snakke om hvordan du har det med det hele.
Mange hilsner Pedro