Løsne dog op i underlivet
brevkassespørgsmål af
Bell
16 år
Hej, jeg vil vide om man kan gøre noget for at løsne dit underliv, altså en øvelse som simpelthen løsner dit underliv. Så du ikke er stram. Altså så tager du fx 2 af dem om dagen. Også løsner du dig lidt efter lidt

Svar:
Hej Bell
Som jeg forstår dig har du ikke smerter i underlivet, men ønsker dig "bare" at du ikke er for stram i underlivet? Jeg går også ud fra at du taler om at være "for stram" i forhold til onani og sex?
Som udgangspunkt vil jeg sige at du med meget stor sikkerhed ikke er for stram. Kvinder er designet til at kunne føde børn, og skede-muskulaturen kan derfor også udvide sig virkelig meget. For de fleste kvinder/piger der oplever at være for stramme, handler det mere om at kunne slappe af under onani, og sex, end det handler om muskulaturen i sig selv.
Er man nervøs, eller bange for om man kan få det til at fungere, eller hvis man allerede har oplevet at det var svært at gennemføre sex, ja så kan man ubevidst spænde i underlivet, og derved gøre det umuligt at få noget op i skeden.
Der er ikke som sådan øvelser der løsner underlivet, men der er øvelser du kan lave, som kan betyde at du lærer din muskulatur i underlivet bedre at kende, og derfor også kan hjælpe dig  til at mærke hvornår du spænder, og hvad du kan gøre for at slappe af. Prøv at tage en finger eller to op i skeden, og prøv så at spænde din bækkenbund, ligesom du ville gøre, hvis du skal tisse, men er nødt til at holde dig. Så kan du nemlig mærke hvordan det spænder omkring dine fingre, og det kan hjælpe dig til at være mere bevidst om hvordan du spænder og slapper af. Når du spænder og kan mærke det i dine fingre, så prøv at slappe af, og mærk hvordan det kommer til at spænde mindre omkring dine fingre.
Før sex, eller onani i skeden er det selvfølgelig også vigtigt at du sørger for at være våd før du prøver at få noget op. Ellers vil det føles som om du er for stram, selv om det faktisk handler om at du er "for tør" til at kunne få noget op.
Gode hilsner Maya