Lægebesøg
brevkassespørgsmål af
Clara
14 år
Hej, jeg har lidt et dilemma.
Jeg har tidligere haft selvmordstanker men efter jeg snakkede med min læge, gik de væk. Efter det, er jeg begyndt at vise symptomer på angst. Det er totalt tilfældigt og jeg ved ikke hvad årsagen er når det sker men mine håndflader bliver mega svedige, mit hjerte banker hurtigt og jeg kan næsten ikke trække vejret. Det sker ofte, men der er ikke nogen der ligger mærke til det, så indtil videre har jeg bare ignoreret det. Det sker også når jeg snakker med folk, også når jeg er alene. Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære Clara
Jeg synes det var rigtig godt gået at du talte med din læge om selvmordstankerne. Det er noget der kræver mod, og derfor er det jo også bare fantastisk at det hjalp dig.
De symptomer du beskriver kunne godt lyde som angstanfald. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed at det er angst, men blot sige at det du beskriver kunne lyde som angstanfald. Angst og angstanfald kan sagtens komme lige pludselig og helt uden varsel. Det at ignorere et angstanfald kan på sin vis godt fungere, da det jo netop går over igen. Men det bedste vil selvfølgelig være at finde ud af hvorfor man får de her anfald. Hvad er det der sætter gang i angsten, og hvad kan man gøre for at det slet ikke skal ske.
Jeg synes du skal tage kontakt til din læge igen, og fortælle om de her anfald. Sammen med din læge kan du så lægge en plan for hvad der kan gøres. Ligesom det hjalp sidst kan det at tale med lægen i sig selv være med til at hjælpe. Men din læge har også mulighed for at henvise dig til at snakke med en psyklog eller en psykiater, som ved rigtig meget om angst, og hvad man kan gøre.
Jeg tænker altså, at du igen skal være super sej og kontakte din læge, og fortælle om det du oplever. Selv om det kan være svært, så er det bare det at fortælle om de svære ting, og bede om hjælp der virker bedst på lang sigt. Jeg er sikker på at du kan slippe af med de her episoder, hvis du får hjælp til det, så jeg håber du vil kontakte din læge igen.
Gode hilsner
Elisa