Læge

brevkassespørgsmål

Læge

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Hej.
Hvorfor vil min læge ikke undersøge mig varginalt. Føler mig endnu mere klam pga det. Det er som om han ikke tør. Har taler næsten altid udenom. Min bedste veninde har samme læge og han undersøger hende regelmæssigt. Har aldrig fået lavet et tjek. En gang blev jeg henvist til sygehuset og opereret, men talte kun med ham inden han skrev henvisningen.

Svar:

Kære dig

Tak fordi du har skrevet ind til os. Jeg kan godt forstå at du er frustreret over din læge, og jeg tænker også at det lyder mærkeligt at han ikke vil undersøge dig. Jeg er dog helt sikker på at det ikke er fordi han synes du er klam.

Du har ikke skrevet noget om hvorfor du gerne vil undersøges, men som udgangspunkt skal din læge give dig en gynækologisk undersøgelse (vaginalt), hvis du bestiller tid til det. Så hvis du har bestilt tid til at blive undersøgt, så har du også krav på det. Når du bestiller tid til en gynækologisk undersøgelse, så vil lægesekretæren spørge ind til hvorfor du ønsker undersøgelsen. Derfor kan det godt være at de ikke vurderer at du har behov for det, hvis du f.eks. bare ønsker at blive tjekket for en sikkerheds skyld. I den forbindelse kan du overveje at sige at du f.eks. er bekymret for kønssygdomme eller celleforandringer, og derfor ønsker at blive undersøgt for disse. Hvis man er seksuelt aktiv, er det altid en god idé at blive tjekket, og det er generelt en god idé at få tjekket for celleforandringer som kvinde - når du bliver ældre, vil du også blive indkaldt jævnligt til undersøgelse for celleforandringer.

Hvis du generelt er sund og rask, ikke har mange udskift i seksuelle partnere, har en regelmæssig menstruation, osv., så kan det også godt være at det ikke er nødvendigt for dig at blive tjekket, og du kan prøve at spørge dig selv om hvorfor du gerne vil have en undersøgelse? Er det fordi du aldrig har prøvet det, eller fordi du har en reel bekymring? Hvis det er det sidste, så skal du holde fast i din beslutning, og bestille en tid til en gynækologisk undersøgelse. Her vil jeg også lige nævne at du har frit lægevalg. Det betyder at du, hvis du er tilknyttet et lægehus, frit kan bede om at få en af de andre læger. Hvis der kun er én læge, så kan du vælge at skifte til en anden læge. Du kan se mere om at skifte læge på borger.dk her.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat, hvis du har flere spørgsmål, eller måske vil tale mere om din oplevelse.

Kærlig hilsen

Camilla