Lov om flagning
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Er det tilladt at flage med Pride flaget hvis det er ved ens egen hus? Jeg har læst at det er ulovligt at flage med andre landes flag uden tilladelse, men at ‘fantasi’ flag er lovlig?  Skal man have tilladelse for at flage med et pride flag eller hvad?

Svar:
Hej med dig
Rigtig godt spørgsmål, som der heldigvis findes et enkelt svar på.
Som du selv har fundet ud af, er det som udgangspunkt ulovligt at flage med andre landes flag, uden at have fået tilladelse. Her er faktisk undtagelser, men nu er det jo ikke lige det du spørger om.
Prideflaget...det må du flage med lige præcis som du vil. Ligesom du må med et sørøverflag, et flag fra et firma eller noget lignende. Prideflaget er ikke et flag der repræsenterer en nation, og så krænker det ikke Danmarks suverænitet som nation, og det er i bund og grund det flagreglerne handler om.
Så det korte af det lange er, at du roligt kan hejse dit Prideflag, hvis du gerne vil det.
Mange hilsner Pedro