Ked af min krop

brevkassespørgsmål

Ked af min krop

brevkassespørgsmål af
Panda
17 år
Oprettet 6 år 9 måneder siden

Hej cyberhus :) jeg har skrevet et par gange og ved at jeg kan hente god hjælp ved jer :)

Sagen er den at jeg er ked af nogle "dele på min krop" (eller ret og sagt det meste men det er pga overvægt) jeg vejer 50 kg over min idealevægt og har været tyk siden jeg var lille (jeg tabte mig 10 kg og var 30 kg fra min idealevægt den gang og kunne mærke et klart overskud! Men gik også på efterskole der.. det er 2 år siden nu)

Jeg vil fremhæve 3 ting der går mig meget på :/ (vil lige starte med at sige at mit fedt sidder fordelt over alt på kroppen)

1. Min venstre arm - det led af skulder til albue - der midt på (imellem det jeg lige har nævnt) og indad mod kroppen , der går det ind og kun LIGE der det er sådan ret tydeligt! Der er intet på min højre arm ved det sted eller jo måske et par milimeter der men ikke noget man som sådan ser og ligger mærke til men vil gætte på man kan se sådan en ca. 4-5 cm "dybning" ved venstre og det går mig utroligt på :( og undre mig over at det er ved venstre man kan se det da jeg helst bruger højre til det meste - jeg vil lige sige at jeg har leget med mig selv - ret meget sådan 3-5 +/- gange om ugen jeg skyder på ca. 1 års tid (har også gjort det tidligere men har holdt igen og holdt lange pauser men det har ikke været så slemt) (hvilket jeg gerne vil stoppe med igen eller bare holde sådan på et minium om måneden - nogle ticks til hvordan man kan stoppe? Undgå det? Jeg kan finde på at gøre det hvis jeg ikke kan sove om natten som er der jeg oftes gør det men bestemt ikke hver gang )

Kunne det hjælpe at stoppe på det så min arm kan blive "normal" (jeg ved godt dette er meget personligt og du må meget gerne lige slette dette der står i parentesen efter du har læst det; jeg bruger mest højre hånd igen til at gøre "det" med men med min venstre der kan jeg vibre ret hurtigt men kort og bruger den ikke så meget efter jeg opdagede at der var SÅÅ stor forskel på mine arme! )

Jeg går altid med bluser med ærmer eller en cardigan der kan dække over mine arme (og tænker det bliver en sommer med korte ærmer eller cardigans - selv det at skulle tage  en badedragt på er jeg ret modvisende overfor for igen vil man kunne mine armen og jeg har INTET jeg kan redde det ved eller svinge det over - selvom jeg godt tør hoppe i en badedragt øv øv.) bare for at folk ikke skal se det at der er forskel :(

Er der nogle gode tips til hvad jeg kan gøre ved den ene arm? Jeg har virkelig ikke lyst til bare at sige "pyt jeg er som jeg er" havde det været ens på begge sider havde der ikke været et problem men desværre ikke tilfældet :(

Nr. 2; min mave! :( jeg har det meste overvægt på min mave og mine lår. Min mave er sådan "delt op" i 3 deler - en lille foroven hvor stregen ikke er så "tydeligt" men man kan godt se det især hvis jeg sidder - nr. 2 den miderste dele den er lidt træls men ikke den der irriterer så meget som den store nederst! Den "hænger sammen med de der "love handels" eller håndtag som vi kalder dem og går så bredt ud - jeg målte for nyligt hvor jeg er bredest hvor der stod 138 cm lige der (sidste måned stod den på 140 cm så der sker lidt men prøver også at være aktiv så meget som muligt) imellem den miderste og nederste delle er min navle så de går sådan hen over den hvilket jeg ikke synes er rart (ikke smerte agtigt men sådan mere en tanke jeg har om det) og hvis man løfter op i den nederste delle så sveder jeg oftes derunder og må tørre mig med toiletpapir for hvis jeg ikke gør det (det er kun om sommeren det er nødvendigt) bliver området rødt og svider helt vildt! Og det er ikke sådan lige at smørre med creme da det ikke kan få lov at tørre pga min delle lukker det inde og det får ikke luft til at tørre :/ så jeg er ektra opmærksom både sidste år og iår

Kunne man gøre noget? Ved den nederste del og det med at det ikke bliver så rødt og svider? (Sidste år gik det nemlig lidt galt selvom jeg forsøgte så godt jeg kunne med at holde det tør men det glipper nogle gange)

Nr. 3; mine lår :( jeg har meget meget tykke lår :( jeg bruger størrelse 46-48 i bukser - men kun pga. Mine lår - jeg har nogle gange/tit i nogle butikker (andre butikker går det godt) svært med at finde bukser og hvis jeg finder nogle så kan jeg have problemer med at få dem op ad lårene :( for når først de er oppe kan de nogle gange være lidt store i maven (ikke meget for store )

Mine lårer kan også slibe mod hinanden og give røde plamager :( hvilket svider meget hvis det er meget slemt :(

Jeg vil hører om i kender nogle øvelser der fokusere meget på lårene (men hvor man ikke ligger ud hårdt fra starten) og hvis ikke man taber sig med det samme så bare strammer op det giver også lidt cm :) er der noget mad man bestemt skal undgå for at det ikke sætter sig på lårene (self. Ved man ikke det helt 100% men det kunne være at der var noget viden om det?)

Jeg håber jeg har husket at sige det hele :)

Så til sidst vil jeg lige sige at jeg er utroligt ked af det at jeg har taget på igen :( jeg kan mærke det på humøret - kroppen - madindtag - kondi - ikke det samme overskud som før :/ jeg vil så gerne smide det igen og alt så jeg kommer med på idealvægten men det er ikke lige så let men jeg kæmper (så hvis du sidder inde med nogle tips så må du gerne skrive dem men det behøves ikke hvis du ikkr har mulighed for det da jeg ved at min besked er lang og bare gerne vil have hjælpe til de 3 ting og spørgsmål jeg har  og du skal have tusinde tak (på forhånd) for at du vil læse og besvare mine spørgsmål :)

Svar:

Hej med dig,

Det er dejligt, at du har brugt brevkassen før, og at du føler svarene der kommer, kan hjælpe dig. Der er rigtig mange unge, der som dig oplever, at de er kede af deres kroppe, og det er en ubehagelig følelse at gå rundt med, som påvirker ens selvværd og selvtillid og dermed ens hverdag. Jeg kan desværre ikke komme med nogen 'mirakelløsning' på dit problem, men jeg skal prøve at rådgive dig så godt jeg kan :-)

Du skriver, at du er overvægtig, og at du særligt er ked af tre dele af din krop: at dine arme er forskellige samt din mave og dine lår. Du nævner først dine arme og spørger, om din onani kan være skyld i, at dine arme ser forskellige ud. Det tænker jeg umiddelbart ikke, at det kan. Det er helt normalt, at der er forskel på dele af vores kroppe, som vi ellers tænker burde se ens ud. Nogle har et ben der er længere end det andet, nogle har et større næsebor end det andet og andre får appelsinhud på den ene balde og ikke den anden. Den ene arm er typisk mere dominerende end den anden, og det kan betyde, at der måske er lidt mere muskelmasse i den ene arm end den anden, men det vil ikke skabe en voldsom forskel. I dit tilfælde lyder det som om, at du har lagret mere fedt på den ene arm end den anden - eller at det i hvert fald har sat sig forskelligt. Det eneste du kan gøre for at mindske problemet er at tabe dig, for dermed bliver fedtet mindre og dermed fjernes forskellen på dine arme.

At du onanerer 3-5 gange i ugen, kan ikke være skyld i, at dine arme ser forskellige ud. Det er for det første helt normalt at onanere 3-5 gange i ugen, og jeg synes derfor ikke, at du skal føle dig unormal af den grund. Hvis du ønsker at skære ned for det, vil det kræve en beslutning om at lade være, men som sagt kan du sagtens fortsætte uden at det gør nogen skade :-) At onanere hjælper én til at lære ens krop at kende, og finde ud af hvad man godt kan lide.

Du skriver også, at du er ked af din mave og dine lår. Din mave fordi du har deller på maven og dine lår, fordi du mener, de er store og gnider mod hinanden, hvilket giver dig gener. Du skriver sidst i dit brev, at du kæmper for at tabe dig, og selvom det er rigtig svært og kræver rigtig meget at fastholde et vægttab, så er det desværre den eneste løsning der er til dine problematikker. Du spørger efter øvelser til dine lår, som kan gøre dem mindre, men den eneste metode til at gøre dine lår mindre, er ved at spise sundt og varieret og supplere det med træning, så du kan smide fedt og dermed får mindre lår. Når man laver øvelser for at opbygge muskler, former øvelserne musklerne og gør dem større og giver folk det der 'veltrænede' ydre. Hvis man bærer rundt på en masse fedt, kan man sagtens have trænet sig til nogle pæne muskler, men dette vil ikke kunne ses, da musklerne dækkes af fedtlaget. Det samme gælder for maven. Derfor er et vægttab den eneste løsning, men selvom det er en længere proces, så er jeg sikker på at du vil synes det er det hele værd i sidste ende.

Når man taler om at tabe sig, er kosten det allervigtigste. Man siger faktisk, at kosten er ca. 70% af et vægttab, mens at motion "kun" er ca. 30%. Med andre ord kan du sagtens tabe dig ved at spise sundt, men du vil ikke tabe dig (i hvert fald ikke ret meget), hvis du dyrker motion og samtidig spiser usundt. At spise sundt handler om at vælge de rigtige fødevarer og skære ned for de usunde. Sunde fødevarer er grøntsager, frugt, kød med lav fedtprocent, bønner, nødder og ris, pasta og brød med fuldkorn. En god huskeregel ift. opdeling af sine måltider, er at man til sine to hovedmåltider (frokost og aftensmad) deler det op nogenlunde således:

2 håndfulde grøntsager

1 håndfuld protein (kød, fisk, mager ost eller æg)

1 håndfuld stivelse (fuldkornspasta, fuldkornsris, kartofler, brød)

1-3 spsk fedt fra olie, smør, avocado, nødder eller fed ost (som fx feta, cheddar eller mozzerella)

Du kan godt vælge ikke at spise stivelse, men så skal du have ca. en halv håndfuld mere protein.

Derudover skal du selvfølgelig huske at spise morgenmad, hvor det igen er vigtigt at spise fuldkornsprodukter som rugbrød, grovboller eller havregryn med fx frugt og nødder, og mellemåltider som kan være knækbrød med pålæg og evt. nogle grøntsager eller et stykke frugt. Når man vil tabe sig, er det vigtigt at man husker at spise, og at man spiser små måltider henover dagen. På den måde holdes ens forbrænding i gang, hvor den modsat vil gå i stå, hvis man ikke spiser så meget, da kroppen dermed tror at den skal gemme på energien fra maden, for ikke at sulte. Derudover er det vigtigt at du får mælk og vand, men ikke drikker sodavand, saftevand og andet drikkelse med sukker i. Det er ligeledes vigtigt, at du skærer meget ned for chokolade, slik, chips, kage osv. Det kan være rigtig svært at skære alt det usunde fra, men hvis man prioritere at spise sundt de fleste dage i ugen, kan man vælge at have en såkaldt "cheat day", hvor man fx får pizza til aftensmad eller spiser et stykke kage eller en pose slik. For mange vil det hjælpe lidt at få noget usundt en gang imellem, da det så ikke bliver så kedeligt og svært at holde slankekuren. Det er bare vigtigt, at man holder sig til at det ikke sker flere gange i ugen, så resultaterne udebliver.

Udover kost, er motion også rigtig vigtigt og sundt for ens krop. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters motion om dagen. Mange finder glæde ved intervalløb, hvor man fx løber eller cykler alt hvad man kan i 10-20 sekunder, for derefter at gå eller lunte i fx 40-50 sekunder. Dette er en rigtig god måde at forbrænde fedt på, og man kan starte blidt ud med at gøre det i 5 minutter og så gradvist øge til fx 15 minutter, når man er kommet i bedre form. Har du ikke lyst til dette, er der en masse andre motionsformer som også er super gode. Så længe det motiverer dig og det er noget du har lyst til. Du kan også starte med at gå en halv times tid om dagen. Det vigtige er, at du får dig rørt. Det giver mere energi, gør én gladere og hvis man har fået sig rørt, kan det også være mere motiverende at spise sundt, da man ikke vil "spilde" det gode arbejde :-)

En anden rigtig god motivation, når man vil tabe sig, kan også være at tage billeder af en selv i undertøj, så man har noget at sammenligne med efter nogle uger eller måneder efter, eller at man skriver ned hvor hurtigt man fx løber 2 km til at starte med, og hvor meget man forbedrer sig. Nogle gange kan det føles som om man ikke rykker sig, men så kan sådanne billeder eller tidligere præstationer minde én om hvor langt man er kommet, hvilket kan motivere én til at gøre det endnu bedre.

Husk at det hele hverken skal eller kan komme på en dag, selvom det kunne være rart. Kroppen har brug for at kunne følge med. I starten kan det være rigtig svært at implemenere en helt ny livsstil, men for mange vil de i løbet af en måneds tid allerede have meget nemmere ved det hele. Lige så snart resultaterne begynder at vise sig, øges motivationen også.

Jeg håber, at du kan bruge det hele til noget, og at det ikke lyder alt for uoverskueligt. Ellers må du endelig skrive igen!

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål