Farligt overvægtig
brevkassespørgsmål af
Simone
20 år
Hej cyberhus
Jeg har en bilnd veninde som betyder rigtigt meget for mig, og jeg er ved at blive meget bekymret for hende. Hun har altid været overvægtig, men i løbet af de seneste år, er det blevet værre og værre. Hun er nu så stor, at jeg er ret sikker på, at det inden længe bliver et alvorligt problem for hendes sundhed og livskvalitet - måske ender hun med ikke at kunne gå. Hun har allerede besvær med at rejse sig fra en stol.
Jeg vil rigtig gerne konfrontere hende med det, og støtte hende i den udfordring, det bliver for hende at tabe sig - der skal meget til før det kan ses. Men hvordan konfronterer jeg hende med mine bekymringer uden at såre hende eller gøre hende sur?

Svar:
Hej Simone,
Tak for dit brev. Det lyder til, at du bekymrer dig meget for din veninde, og at du gerne vil hjælpe hende. Det synes jeg faktisk er rigtig flot af dig, for det kan være svært at tage sådan en snak med en veninde/ven, fordi man selvfølgelig ikke vil gøre vedkommende ked af det. Man vil jo bare gerne hjælpe.
Jeg tænker, at du måske kan starte med at fortælle hende, hvor god en veninde, du synes, hun er, og fortælle hende, at du holder rigtig meget af hende, og at hun betyder meget for dig. Du kan fortælle hende (som du skriver herinde), at du er bekymret for hendes vægt, og at du kun siger det til hende, fordi du netop holder så meget af hende. Som du også selv skriver så fint i dit spørgsmål, så vil du jo rigtig gerne støtte hende i den udfordring, det bliver for hende at tabe sig, og det synes jeg bestemt også, at du kan sige til hende. At du selvfølgelig anerkender, at det må være svært for hende, og at det ikke bliver nemt, men at du gerne vil stille dig til rådighed som støtte, træningskammerat, eller hvad det end kunne være. Ofte kan en god støtte være med til at motivere til at komme igang med et eventuelt vægttab, og det, at du gerne vil hjælpe hende, tror jeg faktisk, at hun vil sætte pris på. Selv om det kan være helt vildt grænseoverskridende at konfrontere andre med sådan noget, så tror jeg helt sikkert, at din veninde på et tidspunkt vil blive glad for, at nogen har vist den betænksomhed for hende og har givet hende en hjælpende hånd. Det er vel i bund og grund det, et godt venskab handler om: At man også tør at tage de lidt sværere snakke - netop fordi, man holder så meget af hinanden.
Husk at understreg overfor hende, at du siger det til hende, fordi du bekymrer dig for hende og hendes fremtid, og at du aldrig kunne finde på at gøre hende ked af det. Med den indgangsvinkel tror jeg, at du kommer rigtig godt ind i snakken.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret til noget.
De bedste hilsner,
ZE