Skal man anmelde voldtægt hvis man ser det på nettet
brevkassespørgsmål af
Mister
17 år
Hej
Forleden dag havde vi en debat omkring voldtægt eller vold på internettet. Vi fik af vide af vores lærere og andre at hvis man tilfældigt fandt en video af voldtægt at man så skulle melde det. Jeg ved godt at det ville være en god til at melde den slags, men der er mange andre faktorer som man også skal se på. Det kan for eksempel være en meget gammel video, eller også ved man slet ikke om det er aftalt eller om det virkeligt er ægte voldtægt. Desuden kan man heller ikke vide hvilket land det foregår i. SKAL man så anmelde den video man støder på, på internettet?

Svar:
Hej med dig
Godt spørgsmål, du stiller.
I princippet gælder der nøjagtigt samme jura som i den fysiske verden. Det vil sige, at du skal anmelde og handle på det hvis du spotter en voldtægt (eller en anden forbrydelse)
Som du selv siger, så er det meget svært online, fordi nettet er grænseløst. Man kan umuligt vide, om man ser en handling, der er optaget for 10 år siden i et andet land - og om det er iscenesat. Derfor er logikken, at det er bedre at anmelde noget en gang for meget end for lidt.
Hvis du står i en konkret situation hvor du er i tvivl, kan du også kontakte Center for Voldtægtsofre og spørge til råds.
Vh Jonas