Jeg faker

brevkassespørgsmål

Jeg faker

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej,

Jeg står i det her virkelig vanskelige problem, at jeg desværre faker. Jeg er nu en femten årig pige, der siden jeg har været 12 har faket på flere forskellige brugere, at jeg er en dreng, og jeg vil det virkelig ikke mere. Mange vil sige, at det bare er at slette brugeren, men jeg holder jo af de venskaber, jeg har fået på denne bruger, hvor jeg udgiver mig for at være en dreng. Men jeg får så dårlig samvittighed, og hader at holde veninderne derpå for nar - og chancen for at blive opdaget, er jeg også rigtig bange for.

Jeg vil så gerne ud af det, og har mange gange prøvet at sidde med den slet knap foran mig, men jeg ved ikke, hvordan jeg tager mod til bare at slette mig.
Jeg mangler virkelig hjælp..

Svar:

Kære pige på 15

Online Communities giver nogle oplagte muligheder for at prøve forskellige personligheder af.
Som du selv har gjort det, kan man oprette falske brugere og lade som om man er den person, man har opfundet. Legen er sjov, fordi den lader dig træde ud af dit "normale" liv og være en anden for en stund - uden det har særligt store konsekvenser for dig selv. Det er fascinerende og sjovt.

Men det er selvfølgelig vigtigt t huske at der også sidder et menneske i den anden ende af forbindelsen. Digitale fællesskaber som Facebook stiller store krav til at man står ved den person, man er i det fysiske liv. Det er en god idé. Både fordi ingen mennesker ønsker at åbne sig for en falsk person; men også fordi at man ofte har en langt bedre "opførsel" og etik på nettet, hvis det man siger og gør på nettet kan have betydning for det fysiske liv.

Der er intet galt i at have en god fantasi og lege med andre personligheder på nettet. Men som du også selv er nået frem til synes jeg ikke det er i orden, hvis dem man skriver med IKKE ved det. Giv dig selv den udfordring at forestille dig, at én af dine gode venner på nettet pludselig fortæller dig at hendes profil er falsk. Ville du selv føle dig snydt? Fortæl eventuelt om din situation til en person, du stoler på, og lad denne person hjælpe dig med at ramme 'delete-knappen'.

Mvh Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål