Uploadet billede uden tilladelse
brevkassespørgsmål af
Oliver
16 år
Hej jeg har et meget stort problem.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg blev uvenner på en på nettet på grund af et dumt spil, det viser sig at han har en masse VPN'er så jeg kan ikke få ham slettet de steder jeg snakker eller bruger, siden han bare kommer tilbage.
Jeg har muligvis hans rigtige IP, men problemet er at han er I et andet land og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre mere :(, han har sat et billede ud på nettet I offentligheden hvor alle kan se mig, hvilket han har krænket mit private liv, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre :( det var uden min tilladelse også jo.
Han har mobbet mig helt vildt på nettet også.

Svar:
Hej,
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller; vi kan nemlig allesammen blive udsat for, at nogen tilpas "langt væk" på nettet ser sig sure på os, og via mere eller mindre anonyme omveje skriver grimme ting - eller som i dit tilfælde - uploade billeder mod vores vilje.
Ifølge dansk lovgivning er den billeddeling han gør faktisk ulovlig. -Dog kan det blive knudret hvis han sidder i et andet land. Men ifølge straffelovens paragraf 264D må man ikke dele ("pinlige"/"krænkende") billleder af andre, eller billeder af ting de har gjort skrevet, mod deres ønske. Den lov bryder han/hun. Men igen, hvis han sidder i udlandet.
Det bedste råd jeg kan give dig er, at tage kontakt til det forum hvori hetzen foregår. -Hvis det f.eks. er på Steam så tage fat i deres support (https://help.steampowered.com/da/), Playstation Network (https://www.playstation.com/da-dk/get-help/contact-us/) eller lignende. De kan gå ind og banne hans IP (også selvom han evt. gemmer sig bag et par VPN'er, eller i yderste konsekvens lukke hans konti - og derved også eventuelle spil der er knyttet dertil.
Hvis problemet fortsætter, så lav et nyt indlæg med hvilket konkret forum eller miljø det foregår i - så skal vi nok få lukket ned for tumpen :)
Held og lykke med trolden!
//Christian