Må man offentliggøre SMS man ikke har modtaget
brevkassespørgsmål af
Emma
13 år
jeg har sendt en SMS til en veninde hvor mit navn nævnes. min veninde giver sms'en videre til en tredie veninde og nu ligger der et screenshot af sms'en på den tredie venindes blog som er offentlig.
Hun vil ikke fjerne SMS'en fra bloggen, mine forældre har forsøgt at snakke med hendes forældre men de vil ikke blande sig.
Kan jeg "true" hende med at hun gør noget ulovligt eller skal jeg bare acceptere det?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit gode spørgsmål.
Nej, jeg synes ikke bare du skal acceptere det.
Det er altid svært at vurdere hvad der er rigtigt og forkert i denne slags sager, fordi man ikke har helt samme mening om, hvor privat sms'en er (og jeg kender ikke indholdet af sms'en) Derfor er det vanskeligt at sige om det er ulovligt. Efter loven om 'Brevhemmelighed' må man ikke checke og offentliggøre andres private post, emails og sms'ser. Særligt ikke hvis der er personlige oplysninger i dem.
Datatilsynet, som arbejder med hvad der rigtigt og forkert i forhold til beskyttelse af privatliv skriver på deres hjemmeside:
"Hvis du har lagt noget ud, som du troede var i orden, og det så viser sig, at den anden ikke bryder sig om det, skal du lytte til ham eller hende. Du skal fjerne oplysningerne fra nettet, medmindre du kan godtgøre, at du har retten på din side."
https://www.datatilsynet.dk/borger/sociale-netvaerk/det-maa-du-godt-offe...
Derfor synes jeg du har ret til at få det fjernet. Godt at du har talt med dine forældre om det. Jeg synes du skal spørge dem igen om de ikke vil tage kontakt. Det er den nemmeste og bedste måde.
Med venlig hilsen
Jonas