lille kugle i brystet
brevkassespørgsmål af
anonym
14 år
hej cyberhus jeg har opdaget en lille rund kygle på størrelse af en ært i mit ene bryst det gør ikke rigtig ondt er bare bekymret på hvad der er og om det er farlig ps er 14 og får snart min mens om få dage ?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Hos unge piger som dig, er en lille kugle på størrelse med en ært i brystet stort set aldrig noget farligt, så du skal ikke være bekymret.
Som du selv måske har tænkt, kan brystvævet variere i løbet af menstruationscyklus. Mange har ømme og måske lidt knudrede bryster fra ægløsningstidspunktet midt i cyklus og frem til lidt før menstruationen. Små kugler kan også være lymfeknuder, som er en del af immunsystemet og som findes i hele kroppen. Har man haft et lille sår i området kan lymfeknuden hæve lidt og blive øm. Nogle får små knuder (væskefyldte knuder eller bindevævsknuder), som bliver ved at være der, men som er ufarlige, disse er bedst at få undersøgt af en læge.
Jeg vil foreslå, at du holder lidt øje med din lille kugle i løbet af de næste par uger. Hvis den ikke forsvinder eller bliver mindre, er det en god ide at få din egen læge til at mærke på den.
Håber du kan bruge svaret til noget, og at du nu er lidt mindre bekymret.
Med venlig hilsen Rie