Lidt

brevkassespørgsmål

Lidt

brevkassespørgsmål af
Lala
14 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej

jeg har mødt en person som jeg vil kalde S. Jeg har kun mødt S en gang og siden kan jeg ikke lade være med at tænke på S. Det der skete den ene gang, var noget man ikke kan glemme (der var signaler mellem os.) Jeg ved ikke noget som helst om S men kun hvor personen går i skole henne.

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre man kan ikke bare gå hen til personen, men jeg kan hellere ikke lade mine tanker stoppe. Hvad skal jeg gøre?

hilsen Olla

Svar:

Kære Olla

Det lyder som om, at du har haft en uforglemmelig oplevelse med S, og måske følt noget, du aldrig har følt før, og det kan gøre det rigtig svært at glemme sådan en person. For tænk hvis S nu lige var personen for dig? Men eftersom du ikke ved så meget om S, så kan jeg godt forstå, at du er lidt i et dilemma med, hvad du skal gøre.

Som jeg ser det, så har du to muligheder: 1. Prøve at komme over S eller 2. Prøve at gøre noget ved dine tanker og følelser, og opsøge S. Lad os starte med mulighed 2.

Du har ret i, at det kan være svært bare at gå op til personen og sige, at du ikke kan glemme vedkommende. Men der er heldigvis andre ting, du kan gøre, som at skrive til vedkommende. Så er det bare lige, hvordan du finder frem til S. Du kender S' navn og skole, men hvis du ikke har S' fulde navn, kan du prøve at google S' navn med skolens navn eller gå ind på skolens hjemmeside og gøre det samme, og måske dukker S op.  Hvis du har det fulde navn kan du nemlig prøve at finde vedkommende på fx Instagram eller Facebook, hvor du så kan skrive til S. Du kan også prøve uden det fulde navn. Hvis det er helt umuligt, kan det være, at du kan spørge nogle af dine venner, om de kender S eller andre på den skole, der så kan undersøge det nærmere.

Hvis det lykkedes at finde S på et socialt medie, så kan du skrive til S, at du har tænkt på den sidste gang i mødtes og spørge hvordan S har det og om I skal ses igen. Det kan være lidt grænseoverskridende at gøre, men det er også den eneste måde (udover at opsøge S direkte), hvor du kan finde ud af, om der skal ske mere mellem jer. Det kan også være, at du finder ud af, at det bare slet ikke skal være jer, men så har du i hvert fald fundet en måde at komme videre på.

Hvis du ikke har lyst til at skrive til S, eller på ingen måde kan finde nogle kontaktoplysninger på S, så er det andet du kan gøre, det er at prøve at komme videre. Og det er rigtig svært at gøre, når en person bare fylder alle ens tanker. Tiden hjælper altid, men det kan tage ret lang tid, så derfor er det vigtigt at holde sig selv aktiv, og lave ting der gør, at man ikke giver ens tanker plads til kun at tænke på personen. Det kan også hjælpe at fokusere på en anden person. Måske er der en sød person på din skole, som du ikke har lagt mærke til før, men som måske kunne være noget for dig? Det kan også være en måde at holde tankerne beskæftiget på noget andet.

Hvis intet af det lykkedes, og S bare ikke vil slippe dine tanker, så synes jeg at du skal prøve at analysere dine tanker lidt i forhold til, hvorfor S fylder så meget. Er det kun fordi det er S, eller er det fordi S fik dig til at føle på en bestemt måde eller måske noget helt tredje? For hvis det egentlig ikke handler om S, men fx at S fik dig til at føle dig spændende, så vil det være en idé at prøve at opsøge lignende situationer, og være sammen med mennesker, der gør dig glad, for så handler det nemlig ikke om, at du skal opsøge S, og det kan også gøre det nemmere at komme videre. Det kan også være at S lige præcis er din drømmeperson, og så kan du bruge det i forhold til hvem du gerne vil møde eller være sammen med. Så egentlig handler det om at prøve at gøre noget konstruktivt ved ens tanker, og handle på dem. Hvis det bare handler om S, så er det også helt okay. Men hvis det overtager dine tanker, så er det vigtigt, at du også prøver at begrænse dem lidt, så det ikke overtager hele dit liv. Det kan du gøre ved fx at sætte tid af til, hvornår du må tænke på S. Selvom det lyder lidt åndssvagt, så kan det virke meget godt at sige, at du må tænke på S to timer om dagen. 1 time om morgenen og 1 time om aftenen, og ellers må du ikke. Det kan nemlig hjælpe at have lidt regler, som man kan prøve at følge.

Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre ved dine tanker, men jeg håber på, at du har mod på at opsøge S og høre, om I skal ses igen. Og ellers så husk på, at de fleste mennesker oplever det, du gør lige nu, nemlig at have et crush på en eller være forelsket. Og nogle gange ender det lykkeligt, og andre gange gør det ikke. Men uanset så finder man kun ud af det ved at springe ud i det.

Mange hilsner Karoline

Karolines billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål