Er det lovligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey ville bare spørge om et lidt underligt spørgsmål og jeg snakker ikke etik men bare  teori er det lovligt for mig at have sex med en lærer som jeg ikke har i nogle fag jeg er i overbygningen 7-9 og han underviser hovedbygningen 1-6 klasse

Svar:
Hej Anonym
Det er et godt spørgsmål du stiller. Det er både enkelt og kompliceret at svare på.
Nu spørger du om det er lovligt for dig at have sex med en lærer, og det er egentig ret let at svare på. For det er det. Som 16 årig der har sex med en voksen, der samtykker til sex, kan du egentlig ikke rigtig gøre noget forkert.
Hvis det handler om læreren, vil det højest sansynligt være anderledes. For selvom han ikke er din egen lærer, er han stadig lærer på din skole, og så gælder en anden seksuel lavalder. For hvis man er lærer, træner eller lignende, må man ikke have sex med unge under 18 år, som er elev på den skole man arbejder på, eller som træner i den klub, hvor man er træner. Nogle kunne måske mene, at loven ikke gælder fordi han ikke er din lærer, men det tvivler jeg på. Så for din lærer vil det med stor sansynlighed være ulovligt.
Under alle omstændigheder ville din lærer overskride skolens interne regler og blive fyret, da ingen skoler tillader at en ansat har sex med en elev.
Så altså. FOr dig er det ikke et problem, i forhold til loven. Det er selvfølgelig et problem, på den måde at det kan skabe en masse problemer for din lærer. Både i forhold til loven og skolen, er det ganske enkelt et no-go for din lærer.
Gode hilsner Maya