Langvarig svag til "kraftig" menstruation.
brevkassespørgsmål af
Mens er forfærdeligt.
12 år
Hej, jeg fik min mens her den 24/11. Det skal lige siges at mit mens blod var rimelig svagt og kun sådan plet blødning og så var det også brunt. Men altså det var der så i fem dage, hvilket også er min cyklus eller hvad det nu end hedder. På den femte dag begynde blodet at blive mere rødt og jeg håbede selvfølgelig at der ikke kom noget blod dagen efter, hvilket der så gjorde det var der så i fem dage mere, så ti ialt, nu er vi her så i dag (en dag efter) og min mens er stadig ikke stoppet, der bliver bare ved med at komme blod. Jeg græd her i morges fordi jeg virkelig ikke ved hvorfor det bliver ved og fordi jeg bliver irriteret på at det skal gå ud over mig for jeg gider virkelig ikke at have mens mere nu! Jeg har haft det nok nu, jeg ved udmærket godt at det ikke er noget at græde over men når man kun er tolv og så lige have elve (eller mere) dages mens, er bange for at bløde igennem og så heller ikke føle at man kan være med til en skid så må man godt! Nu kommer mit spørgsmål så.. Hvorfor er min mens sådan, kan jeg gøre noget selv og bare generelt tips/tricks til en bedre mens.
Mange tak på forhånd og hav en god dag.
Kh. Mig.

Svar:
Kære 12-årige pige
Tak for dit spørgsmål. Det lyder da virkelig træls med så lang en menstruation. Kan godt forstå, det er generende for dig.
Du skriver ikke, hvornår du fik din allerførste menstruation, men jeg går ud fa, det ikke er så lang tid siden, når du kun er 12 år. Det er helt normalt, at have uregelmæssige menstruationer de første år, hvor menstruationerne kan variere meget både i længde og, hvor tit de kommer.
Hvis det er første gang, du oplever at have så lang en menstruation, så synes jeg ikke, du skal gøre noget, andet end at være tålmodig og se, hvordan det går med de næste menstruationer. Hvis dine næste menstruationer også er meget lange, synes jeg, du skal gå til din læge. P-piller vil med stor sandsynlighed hjælpe på problemet og få menstruationerne til at blive normale igen.
Du skriver, at du ikke kan være med til noget, når du har menstruationer og er bange for at bløde igennem. Har du prøvet at bruge tampon eller menstruationskop? Hvis ikke, så vil jeg virkelig anbefale dig at prøve det. Det er meget nemt, når man først lige finder ud af det. Og man kan cykle, løbe, svømme og så videre, så du vil slippe for at føle dig så hæmmet af menstruationerne.
Mvh Anne