Kønsygedomme
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hvad kan der ske hvis man bruger en dildo der har været brugt af en anden person og ikke er blevet vasket inden man har brugt den selv og det klør/svier og man har røde knopper på fissen

Svar:
Hej Anonym
Godt du skriver, for det lyder virkelig ikke rart med kløe og svie.
Min første tanke er ikke nødvendigvis kønssygdom, men nærmere svamp, fordi det passer rigtig godt med symptomerne kløe, svie og irritation der kan vise sig som knopper eller røde områder.
Svamp opstår fordi der sker en ændring i den bakterieflora der allerede er i skeden, og det er ikke unormalt at opleve i forbindelse med sex, eller hvis man onanerer med ting der skubber til balancen i skeden. En dildo der ikke er ren kan sagtens være årsagen.
Hvis det er svamp kan det ofte behandles ret nemt, men du er selvfølgelig nødt til at være sikker på at det er svamp. Derfor vil jeg anbefale dig at ringe, eller skrive til din læge, og forklare dine symptomer. Enten kan din læge ret hurtigt sige hvad der er tale om, og foreslå en behandling, eller også kan lægen spørge ind, hvis hun/han er i tvivl og har brug for flere oplysninger.
Måske er det ikke lige en samtale du har lyst til at have med din læge, men husk at din læge taler om den slags hver eneste dag, og din læge vil ikke synes det er pinligt eller akavet. Det er ligeså naturligt som at tale om en brækket finger, eller hovedpine.
Med den rette behandling kan du slippe af med symptomerne ret hurtigt, så håber du ringer til din læge så snart du kan.
Mange hilsner Sander