Jeg er i tvivl
brevkassespørgsmål af
Mathilde
13 år
Hej... jeg er en pige som bare ikke vil være i min klasse. De er så lede, især to piger. Men jeg har også en kæreste, det skal lige siges at han heller ikke vil være i vores klasse. Mit problem er bare at hvis vi skal til at gå i hver vores klasse på hver vores skoler, om det er en god ide at fortsætte med vores forhold. Jeg tror ikke det kommer til at gå godt. Jeg vil bare ikke miste ham, han betyder for meget. Vi kommer nok ikke til at være så meget sammen mer, som hvis vi gik i samme klasse. Håber sindssygt meget i svare, jeg har virkelig brug for hjælp.

Svar:
Hej Mathilde
Tak for dit spørgsmål!
Det virker som om, at du har en masse bekymringer omkring din skole, men også dit forhold til din kæreste, så det er rigtig fint, at du har skrevet herind.
En mulighed?
Jeg er rigtig ked af høre, at du ikke har det særlig godt i din klasse. Du skriver, at de er lede ved dig, især to piger, det må være rigtig ubehageligt for dig. Du skriver, at din kæreste heller ikke vil være i jeres klasse? Hvordan kan det være? Er det fordi, han ikke har det særlig godt eller er det fordi, du har ikke det godt i klassen? Du nævner ikke årsagen, men uanset hvad, så kan jeg godt forstå, hvis du synes, at det er lidt svært.
Har du fortalt nogen, at du har det svært i din klasse? Dine forældre måske? Hvis ikke, så vil jeg foreslå dig, at du tager en snak med dem, så du kan fortælle, hvordan du har det i skolen. Få talt med dine forældre omkring problemet - dine forældre er netop til for at hjælpe i sådan nogle situationer, også selvom jeg godt kan forstå, hvis du synes det er lidt svært. Du kan måske finde ud af, hvornår, hvordan og hvad du gerne vil have fortalt dine forældre. Du kan måske skrive det ned, eller måske skrive et brev, hvis du synes det er lidt svært. Mit bedste råd vil være, at du fortæller det til dine forældre, så de kan støtte dig i en svær situation.
Din lærer, din kæreste eller en god ven
Har du fortalt din lærer, hvordan du har det? Nu hvor du fortæller, at du ikke har det godt i klassen var det så en mulighed at snakke med din lærer omkring det? Det kan være en lærer, du har det særlig godt med, som du også er tryg ved. Din skole har pligt til at hjælpe dig, når du føler dig mobbet og faktisk ikke vil være i din klasse. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tage kontakt til dine lærere på skolen. Det kan også være sundhedsplejersken eller en anden, du stoler på.
Det kan også være, at du kan snakke med din kæreste omkring det, og I måske sammen kan søge om hjælpe til at få stoppet klassens driller, men især de to piger, som du oplever er ekstra meget efter dig. Det kan også være, at du har en god ven uden for skolen, som du kunne snakke med det omkring.
Du fortjener at have det godt!
Hvis du fik snakket med dine forældre eller en lærer omkring, så kunne det være, at du ikke behøvede at flytte skole og derfor ikke skulle undvære din kæreste i hvedagen? Du nævner ikke om, du har prøvet nogle af tingene, men hvis du har, så må du ikke give op. Der skal findes en løsning, så du kan få det godt igen - om det så er et skoleskift eller at få sat en stopper for den ubehagelig stemning, du oplever i klassen. Uanset hvad, så fortjener du at være glad og have det godt i skolen.
Hvis et skoleskift er nødvendigt, så kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er svært, hvis I skal gå i hver jeres klasse på hver jeres skole,  når I er vant til at gå meget sammen til daglig. Det er nogle helt naturlige overvejelser, som du går med, men selvom man ikke er sammen hver dag, så kan et forhold godt fungere rigtig fint. I kunne jo mødes efter skole, i ferier eller på fridage, hvor I kunne lave forskellige ting sammen - noget I begge godt kan lide, noget I har tilfælles.  Det kan være mange forskellige ting, men det vigtigste er, at I hygger jer og har det godt sammen. I kan jo også skrive sammen, så på den måde kan I være en del af hinandens hverdag. Det kan også være, at I kommer til at bruge mindre tid på hinanden, og andet fylder mere, men det er også helt i orden. Jeg er sikker på, at du nok skal finde en, der gør dig glad, hvis det ikke går mellem jer, men det kan jo godt være, at I kan blive ved med at holde kontakten og få et rigtig god forhold?
Jeg håber, du får snakket med dine forældre, en lærer eller din kæreste.
-Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste!
De bedste hilsner,
Nikita