Kæresten min..
brevkassespørgsmål af
E
16 år
Halløj. Jeg har på det seneste ikke rigtigt lavet andet, end at læse artikler og breve på nettet, som handler om de typiske problemer i et forhold og en masse begrundelser på hvorfor, men jeg syntes aldrig helt, at det har matchet helt med min situation. Jeg kom sammen med min kæreste for halvandet år siden, og jeg var ved Gud så heldig. Seriøst, han er den kønneste, mest tiltrækkende og smigrende person nogensinde! Jeg var og er bestemt ikke den eneste, som ønskede ham. - Men jeg fik ham, og er I rådden, hvor er vi gået igennem meget på halvandet år, både godt og skidt. Jeg har altid været temmelig skeptisk med drenge. Jeg har svært ved at tro, at de alle ikke bare ligner hinanden, og at de kun tænker på store nødder. Jeg var på ferie, og på min sidste dag, da jeg næsten kun gik og ventede på at komme hjem til min skønne kæreste, som jeg havde savnet herre meget, så fik jeg gennem et par af hans venner, og dullen selv som han havde været sammen med, fortalt til mindste detalje, hvad der var sket. Han løj selfølgelig, men tilsidst spyttede han ud, og endda over besked. Før alt det havde han også skrevet med nogle piger, kysset lidt på nogle og sendt nogle billeder til andre piger, men han var aldrig gået så langt før.. Jeg brød selvfølgelig helt sammen, og følte mig SÅ ligegyldig og brugt, og det værste ved det hele var, at han troede jeg ville tilgive ham igen. Ham var ked af det, men alligevel så faldt han i søvn samme aften jeg fik altsammen afvide og samme aften jeg kom hjem fra ferie, selvom vi havde aftalt at snakke om det. Men altså, vi kom jo sammen igen, og efter som jeg ved, så har han ikke lavet noget siden. Jeg er skide hamrende bange og utryg hvert freaking eneste sekund vi ikke er sammen, og når han er til fester, så holder jeg mig vågen hele natten for at holde øje på Snapchat og hvornår han er aktiv, og det er super nederen for os begge.. Nu til hvad det hele stort set handler om: Efter alt det her, har jeg ikke rigtig tilgivet ham siden, og jeg stoler ikke helt på ham. Han siger han elsker mig hver dag, men det er som om det bare er en selvfølge. Det første han giver sig til når vi er sammen, er at flå bukserne af mig, men det er bare slet ikke romantisk og specielt længere.. Han har aldrig rigtig lyst til at gå ture, spise ude eller tage i biografen, og han bruger alle sine penge på druk og junkfood efterfølgende.. Han er for tiden også begyndt at aflyse aftaler med min familie. Han vil aldrig rigtig være med til familietamtam, hvilket han altid har nydt at være med til, og han invitere heller ikke rigtig mig med til familiearrangementer med hans familie længere.. Jeg føler mig kort sagt bare ret meget som et stykke legetøj for ham.. Jeg har tit lavet den lidt umodne prøvelse på ham, ved at lade vær med at skrive til ham en hel dag, for at se om han så skriver, men han har aldrig lagt mærke til det. Forleden sagde jeg ligeud ril ham, hvordan jeg følte, og kom ril at sige, at jeg savnede opmærksomhed og gengivelse af hvad jeg giver til ham, fra en anden fyr, men han kunne ikke være mere ligeglad. Det der var værre var, at jeg græd utroligt meget, og det eneste han sagde var “så, så skat..”, hvorefter han så lagde sig til at sove igen med ryggen ril mig, hvorefter jeg så spurgte hvordan han seriøst kunne være så ligeglad, og hvor seriøst meget jeg ville ønske jeg kunne være så ligeglad som ham, men han sagde bare at han ikke vidste hvad han skulle gøre, og sov videre.. Mine veninder beder mig om at gå fra ham, og jeg kan godt forstå dem, og hvis jeg var stærk nok gjorde jeg det, men jeg elsker ham mere end noget andet, og uanset hvor usandsynligt det lyder, så har vi også utroligt mange gode stunder sammen, og jeg håber og ber’ til at alt kan blive ligesom i gamle dage, da han elskede mig 100% ligeså meget tilbage. Han har hjulpet mig igennem utroligt meget, dog specielt meget før i tiden, da det hele mellem os var bedre, men min far har bipolar, og mine forældre er lige gået fra hinanden og udover det, så lider jeg selv af depression. Alt det har han hjulpet mig med, og det var bare så skønt at føle al den kærlighed og trøst hos ham, men nu da han ikke engang rigtig viser interesse i mig, så føler jeg mig bare så utrolig alene og presset. Mine veninder er dissideret trætte af at høre om ham, så dem kan jeg ikke engang snakke med mere, og det derfor jeg spørger herover nu.. Jeg savner alt, jeg savner ham og jeg savner at være lykkelig. Jeg skriver faktisk ikke det her for at få en bekræftigelse på at gå fra ham eller ej, men for at få en ide om, hvorfor han pludselig er kørt så træt i mig, og er blevet så ligeglad med mig, for jeg forstår ikke hvorfor han så ikke bare gør det slut. Vi snakker tit om en fremtid, men det er bare oftes mig der tager initiativ.. Jeg føler lidt, at han er blevet for vandt ril, at det bare er mig der holder liv i det hele, men hvis jeg nu ikke gjorde det, hvad ville der så ske? Jeg ved godt jeg måske skulle gå fra ham, men det kan jeg ikke.. Så hvad kan jeg ellers gøre? Jeg har virkelig brug for ham! ;((

Svar:
Hej
Det lyder som en rigtig ærgerlig historie, hvor du kommer i klemme, fordi du elsker ham. Jeg kommer til at tænke mange ting, når jeg læser dit brev, men det du spørger om er, hvorfor han er kørt træt i dig, og er blevet ligeglad med dig. Det kan jeg ikke komme med svaret på, men jeg kan komme med et par idéer.
Der sker mange ting, når man er omkring 16 år. Både ift. forelskelse, kærester, sex og de ting deromkring, men også i livet, hvor man skal finde ud af, hvilken retning man vil i livet, hvad man skal efter folkeskolen osv. Derfor kan man komme til at vokse fra hinanden, fordi man kan ændre sig meget på bare 1½ år. En mulighed er derfor, at I simpelthen er vokset fra hinanden. En anden mulighed er, at han ikke har samme følelser for dig mere, og derfor ikke på samme måde vil forsøge at gøre dig glad. Måske gør han det ikke slut fordi han synes det er smart at have en kæreste, fordi han får sex ud af det, eller bare fordi han ikke har taget sig sammen til at slå op. Han kan også være bange for at såre dig, og gøre din depression værre, hvis han slår op. Han behøver ikke engang at tænke over, at det er 'så slemt' lige nu, måske venter han bare, og håber, det går over. Måske en blanding. Det er kun ham, som rigtigt kan svare på det - og måske kan han ikke engang.
Du skriver, at du ikke har brug for bekræftelse ift. om du skal gå fra ham eller ej, men jeg kan alligevel ikke lade være med at kommentere på, at du føler, du har brug for ham. Som jeg læser det, har du brug for den fyr han tidligere var, hvor han støttede dig, gav dig opmærksomhed og var tro imod dig. Det lyder til, at han før i tiden har været en rigtig god fyr, og det forstår jeg godt, er svært at slippe! Det lyder bare ikke til, at han er den gode fyr længere.
Som din kæreste er lige nu, lyder det som om, at de dårlige ting klart overstiger de gode, hvor det tidligere var omvendt. Jeg forstår godt, at det er svært at slippe en fyr, som tidligere har støttet dig så meget, men spørgsmålet er, om det er den 'samme' fyr han er i dag. Den fyr du er kærester med nu lyver for dig, er dig ikke tro, giver dig ikke opmærksomhed, er ikke støttende, gør dig utryg når han er ude, er ikke romantisk, tager ikke med til familietamtam og det første han gør, når I ses, er at flå bukserne af dig. Du er meget tydelig omkring, hvad du gerne vil have, og det er rigtig godt. Men denne 'nye' fyr lyder ikke som en der er god for dig, men derimod som en, der faktisk kan gøre din depression værre. Det lyder til gengæld som om, at du har nogle veninder, som vil dig det bedste. Det er hårdt at gå med tanker om depression, en psykisk syg forælder og forældres skilsmisse, men det lyder til, at dine veninder ville kunne være der for dig. Også hvis du slog op med din kæreste.
Jeg vil råde dig til at passe på dig selv. Det kan være, at du kan tage en samtale med ham, hvor du gør det helt klart for ham, hvad du ønsker dig af en kæreste - du ved jo godt, hvad du vil have. Og hvis I ikke kan finde en god balance, så I begge bliver tilfredse, må du ud fra dét finde ud af, hvad du vil. Måske inkluderer det at trække dig lidt fra ham, måske at slå op og blive venner, måske slå op uden kontakt bagefter. Du skylder ham ikke noget, så find ud af, hvad der ville være bedst for dig selv i fremtiden, og gør det.
Du er altid velkommen til at kigge forbi vores chat, hvis du har brug for at snakke mere.
Med venlig hilsen
Luna