Kyssse
brevkassespørgsmål af
?
15 år
Jeg er en pige på 15 som gerne vil kysse med nogen. Alle mine veninder gør det, men jeg tør nærmet ikke får ved ikke, hvordan man skal gøre! Jeg har drenge venner skal man prøve på en af dem? Men det er jo pinligt, hvis jeg gør det helt forkert. Hvad skal jeg gøre og hvordan ved jeg om jeg kysser godt?
Hilsen en 15 årig pige

Svar:
Kære pige
Det kan være rigtig svært at være alene om ikke at have prøvet forskellige ting i teenageårene. Nogle unge er meget erfarne, hvad angår kærlighed, mens andre ikke har prøvet så mange ting endnu. Det er meget individuelt, hvornår man begynder at interessere sig for kærlighed og begynder at udforske sin seksualitet. Alle oplever at være nervøse første gang, man gør noget, som man ikke har prøvet før. Nogle gange kan man godt tænke, at man skal få det første kys overstået. Men mit råd til dig vil være ikke at føle dig presset af andre. Det vigtigste er, at du selv føler dig klar og tilpas med den person, du vil kysse.
Det første kys må gerne være med en person, som du godt kan lide. Det gør oplevelsen mere speciel. Hvis du er tryg ved vedkommende, kan du måske sige, at du er lidt nervøs, fordi det er første gang, du skal kysse med nogen. Og det er helt forståeligt, at du er bange for at gøre det forkert, men prøv dig ad og spørg eventuelt vedkommende, hvad de kan lide. Og jo flere gange du prøver det, jo nemmere og bedre bliver det.
Held og lykke med kysset! Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Lucia