Kronisk tanke om grim krop
brevkassespørgsmål af
Sisse
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har som mange andre et påvirket syn på min krop grundet sociale medier. Jeg vejer 10-15 kg mere end jeg burde (75 kg), er 170 cm høj, relativt bred-skelletet og er 15 år. Altså jeg er bestemt ikke en af de hårdest ramte, men jeg føler ud fra medier og pigerne i min klasses kroppe, at jeg er tyk, ude af kondi og endda lidt maskulin (af kropsbygning).
Min mor har forsøgt at gøre mig opmærksom på, hvor stor en effekt mine egne tanker har, ved at hænge en plakat op med selvkærligheds-citater. Det citat der siger mig mest er "du er, hvad du selv tænker". Jeg vil så gerne kunne sige, at jeg er smuk, klog, heldig og værd at elske, med selvtillid, men det har jeg ikke (altså det er ikke overbevisende). Altså jeg er ked af, at jeg ikke kan elske min egen krop på grund af "den perfekte krop", som er overalt på sociale medier. Altså det er MIN krop - den er helt min egen, unik og det "hylster" jeg går rundt i hele livet. Men mine tanker siger stadigt: "hvis jeg bare trænede, ville jeg være slankere (smukkere)" "du er ikke tiltrækknde" osv... Altså det er jo en form for selvskade, men jeg kan ikke vende tankerne til selvkærlighed. Hvad kan jeg gøre for at vende tankerne?
Vh Sisse

Svar:
Kære Sisse
Tak for dit spørgsmål. Jeg tror der er rigtig mange mennesker der kan nikke genkendende til dine tanker. Du skal vide, at det er helt normalt at føle sådan omkring sin krop.
Som du selv skriver, så er det nemt at blive påvirket af de billeder og videoer man ser på forskellige sociale medier. På sociale medier er det nemt at fremstille tingene på én bestemt måde og man kan derfor nemt få en opfattelse af at alle andre har en "perfekt" krop. Når jeg læser dit brev lyder det som om i din fornuft allerede er klar over, at alle kroppe er forskellige og unikke og at din krop også er helt som den skal være. Alligevel kan du ikke ignorere følelserne og tankerne om at du burde se ud på en anden måde, træne mere, og så videre. Som jeg forstår dit brev, lyder det til at tankerne er blevet en slags “besættelse” som du ikke kan slippe af med.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes du udviser stor selvrefleksion, når du selv er kommet frem til at dine negative tanker omkring din krop er påvirket af de billeder du ser på sociale medier og at tankerne, trods alt, bare er tanker, som ikke siger noget om virkeligheden. Det er sejt gået.
Du spørger om, hvad du kan gøre for at vende tankerne til positive og selvkærlige tanker. En mulighed du kan overveje, er at holde en pause fra de forskellige steder på de sociale medier, hvor du ved at der er “risiko” for at blive eksponeret for billeder og videoer af “perfekte” kroppe. På den måde vil du ikke se billederne og ikke konstant få følelsen af at din egen krop er forkert. Jeg ved at det kan være rigtig svært at holde sig fra sociale medier eller lade være med at følge nogle bestemte personer, men det er en mulighed, du kan overveje. En anden mulighed kan være, at du prøver at snakke med nogle af dine venner om det. Måske har de også gjort sig nogle af de samme tanker som dig, eller måske har de nogle helt andre perspektiver på tingene end dig.
Du skriver, at din mor har forsøgt at prøve at få dig til at elske dig selv og din krop, ved at hænge en plakat op med forskellige selvkærligheds-citater. Det lyder til, at din mor vil dig det bedste. Det lyder også til, at hun har fat i noget rigtigt, når hun fortæller dig at dine tanker har stor effekt på din egen selvopfattelse. Har du prøvet at uddybe for din mor, hvad det er for nogle tanker du har omkring dig selv og din krop? Måske vil det hjælpe, hvis I tog en mere indgående snak omkring det og måske har din mor endda nogle gode råd eller erfaringer, som du kan gøre brug af. En anden mulighed, som kan være med til at vende negative tanker til positive, er at du kan stille dig foran et spejl og simpelthen sige positive ting højt om dig selv. Det kan måske føles lidt specielt i starten, at stå at snakke højt til dit eget spejlbillede, men det kan være en hjælp til at tvinge dig selv til at have fokus på de positive ting ved dig selv og din krop. Hvis du fortsætter med at gøre dette, gennem et stykke tid, vil det efterhånden være disse tanker som kommer til at fylde mere i din egen selvopfattelse.
Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar og at det lykkes dig at vende de negative tanker til positive og selvkærlige tanker - det fortjener du!
Mange hilsner
Nanna