Krampeanfald på skolen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse, Jeg føler mig nede og kan ikke rigtig overskue noget som helst for tiden. Det hedder sig sådan at jeg tilbringer en del tid på hospitalet og derfor ikke er så meget i skole- nu kan jeg mærke at folk lidt undgår mig, de inviterer mig ikke med til sociale ting efter skolen og de taler ikke så meget med mig. Jeg er bange for, at de er skræmte fordi de har set mig have et voldsomt krampeanfald på skolen, hvor der derefter blev ringet 112 og jeg blev sendt på hospitalet... I hvert fald vil jeg rigtig gerne vide, hvad jeg kan gøre, for ikke at være så trist over situationen.

Svar:
Kære Dig!
Tak for dit brev. Du er to steder på hospitalet i og skolen. Det ER svært at være to steder på en gang. Derfor er sejt du skriver herind, for du åbner op for det der er svært. Det er et paradoks, at dem der har det svært, grundet sygdom, handicap eller et dødsfald i familien oplever at omgivelserne undgår dem. Jeg gætter, det skyldes vores berøringsangst. Derfor er det naturligt, at du oplever denne tristhed.
En måde for dig at kunne være i din situation lige nu er, det du gør, åbne op. Hvem vil du gerne fortælle dine oplevelser fra hospitalet med? Er der en lærer, du kan dele det dem? Måske det kunne give mening, at du i klassen fortæller om, hvad du laver på hospitalet?
Jeg har kigget på, hvad andre unge gør, når de som dig i perioder er på hospitalet. I magasinet "Vores verden" finder du 21 unges historier om sygdom og død. Du finder den på linket: https://www.rigshospitalet.dk/praktisk-information/boern-og-unge/Documents/Vores_Verden_pdf.pdf. De kommer med bud på, hvordan de har taklet det at blive hægtet af det sociale liv.
Din vilje, din gejst for det du drømmer om, den skal du dyrke. Tænk stort. Det er dine drømmme, der kan give dig energi og mod.
Jeg ønsker dig det bedste.
Anne-Sophie