kommet til og sladrer
brevkassespørgsmål af
lela
11 år
hej jeg er en pige og er 12 år
jeg er kommet til at sladrer om noget jeg ikke måtte sige
vad skal jeg gøre jeg er mega bange for at vi hun finder ud af det er mig
der har sladret så bliver hun mega sur
vad skal jeg gører......

Svar:
Hej kære Lela,
Tak fordi at du skriver herind til Cyberhus brevkasse.
Jeg vil starte med at rose dig for at have skrevet herind og tale om et emne som kan være svært - nemlig når man er kommet til at sige nogle informationer videre, som skulle have været private.
Mit bedste råd til dig i sådan en situation vil altid være at fortælle din veninde sandheden.
Jeg fornemmer, at du virkelig fortryder at have sladret, og at du er ked af at have været en dårlig veninde overfor hende. Hvis du fortæller hende, hvor ked af det du er af hele situationen, skal hun nok have forståelse for at du fortryder og ikke vil gøre det igen. Hvis det er for svært for dig at fortælle hende sandheden ansigt til ansigt, kan du prøve med at skrive et brev til hende. På den måde kan du få skrevet dine tanker og følelser ned på papir, og lade hende læse brevet i hendes eget tempo.
Derefter kan det være, at hun har brug for lidt tid til at komme sig oven på de oplysninger hun har fået, og her er det vigtigt, at du giver hende plads, mens du samtidig viser hende, at du er ked af det.
Selvom det kan være svært at skulle sige sandheden til din veninde og dermed risikere at skade jeres venskab, så er det en god måde til at mærke på ens egen krop, hvordan det føles, når man kommer til at skuffe en veninde.
På den måde har man mulighed for at lære, at det ikke er noget, man ville gøre igen.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke, og jeg håber at dig og din veninde finder ud af det på den bedst mulige måde.
De venligste hilsner,
Louise