Kløe omkring skedeåbningen
brevkassespørgsmål af
Ida-Sofie
18 år
Hej
Jeg har de sidste par dage oplevet en kløen omkring skedeåbningen, som kommer og går. Jeg har ikke andre symptomer end kløe (som går væk i nogle dage, men så kommer tilbage igen) og har derfor ikke syntes at det var nødvendigt at opsøge lægen, men det er meget generende når kløen opstår. Kan man gøre noget selv, inden man opsøger lægen, for at se om kløen ville forsvinde helt?

Svar:
Hej med dig!
Det er godt, du skriver. Kløe kan være enormt generende og ubehageligt. Oftest skyldes det for hyppig intimvask med sæbe, brug af trusseindlæg eller en lille rift ved sex. Der er dog visse kønssygdomme, man skal være opmærksomme på. Svamp, kønsvorter, skedekatar og herpes kan også have kløe som symptom. Jeg synes derfor, du skal tage kontakt til din egen læge, såfremt det fortsætter. Det vil være en god idé at få et kig på det og hjælp til at lindre kløen.
Du er meget velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Louise