Kliklyd i det ene øre

brevkassespørgsmål

Kliklyd i det ene øre

brevkassespørgsmål af
Lena
21 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej brevkasse, jeg har gennem længere tid haft en voldsom klikken i mit højre øre, som også næsten kan beskrives som en lille dunkelyd. Lyden kommer som regel frem når jeg ligger på min højre side, men forsvinder så snart jeg sætter mig op eller ligger mig på den venstre side. Men nu er lyden begyndt at komme også når jeg sidder, går og står, og når dette sker kan jeg ikke gøre noget for at få det væk, indtil det bare forsvinder af sig selv.

Jeg aner ikke hvad det er eller hvad der fremprovokere det, men jeg vil meget gerne have det væk.

Hvad er det og hvad kan jeg gøre for at få det væk?

På forhånd tak!:)

Mvh Lena

Svar:

Hej Lena

Det er umiddelbart svært at sige hvad det kan være, men det lyder meget fredeligt og dermed IKKE farligt. Når det så er sagt, så kan jeg forestille mig at det er meget irriterende at have sådan en lyd, især nu når du ikke kan gøre noget for at det forsvinder men blot må vente med dette indtil den forsvinder af sig selv.

Jeg vil stærkt anbefale dig at bestille en tid hos din egen læge til et tjek. Mange læger har nemlig et apparat der kan måle ting i øret for at se hvad/hvor problemet er, desuden så kan din læge kigge ind i dit øre og se om der f.eks. blot er tale om en masse ørevoks der generer på den måde. Hvis dette blot er den udløsende faktor, så kan de meget nemt og hurtigt fjerne denne ørevoks med øreskylning med rent vand.

Hvis din egen læge ikke kan hjælpe dig, så kan du faktisk selv (uden en henvisning fra din egen læge) kontakte en øre-næse-hals-læge. De kan helt sikkert undersøge dig grundigere og hurtigere fortælle dig hvad der giver denne lyd.

Mvh

Montadhar, læge

Montadhars billede
Montadhar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål