klasse kamerat
brevkassespørgsmål af
Mads
15 år
hej jeg er en dreng på 15 år og er homoseksuel jeg er vild med en anden dreng fra min klasse men jeg aner ikke om han også er til drenge hvad kan jeg gøre gøre at finde ud af det

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev.
Det er en dejlig følelse at være vild med nogen, men det er altid svært, når man ikke ved om det er gengældt. Og det bliver kun sværere, hvis man ikke ved, om den anden er til drenge eller piger. Den eneste måde at finde ud af det på med 100% sikkerhed er at spørge personen direkte. Det kan dog godt være meget grænseoverskridende og for mange er det lidt for meget lige på og hårdt. Heldigvis er der også andre måder du kan bruge, til at prøve at blive klogere.
Du skriver, at du er homoseksuel og er vild med en dreng fra din klasse, men at du ikke aner, om han også er til drenge. Hvis han er en du kender godt og er tryg ved, synes jeg du skal prøve at snakke med ham og prøve at finde ud af hvad han er til. Du kan fx bare spørge ham direkte, om der er nogen han er vild med lige nu. Du behøver ikke spørge specifikt om der er en dreng eller en pige, men bare spørge om der er "nogen". Ved han godt, at du er til drenge? Hvis han gør, kan du fortælle ham, at der er en du er vild med. Du behøver ikke med det samme, at fortælle ham, at det er ham. Hvis han ikke allerede ved, at du er homoseksuel kan du fortælle ham det, hvis han spørger om der er en du godt kan lide. Måske svarer han prompte, at han enten også er til drenge eller at han er til piger. Men det kan også være, at han ikke giver dig noget klart svar, og så må du prøve en anden vej.
Hvis han ikke giver dig et klart svar, eller hvis han er en du ikke kender så godt endnu, synes jeg, at du skal starte med at prøve at få noget mere kontakt til ham. Skriv til ham på messenger eller send ham en snap. Måske kan du også begynde at snakke lidt mere med ham ovre i skolen og lære ham lidt bedre at kende. Spørg om han har lyst til at lave et eller andet eller bare hænge ud. Når du føler dig tryg ved ham, kan du fortælle ham, at du er til drenge (hvis altså han ikke allerede ved det) og spørge hvad han er til. Du behøver ikke starte med at fortælle ham, at det er fordi du er vild med ham.
Hvis det er lidt for direkte for dig, at tale med ham, kan du også snakke med hans venner, og høre om de ved, hvad han er til. Ud fra dit spørgsmål kan jeg ikke se, om du er sprunget ud for din klasse, så denne tilgang kan godt være lidt tricky, hvis ikke du er, da de andre så hurtigt kan få mistanke om, at du er til drenge. Derfor tænker jeg også, at hvis du ikke allerede er sprunget ud, kan det måske være et godt sted at starte. Altså starte med at springe ud, og så kan det være, at han selv tager kontakt til dig, og fortæller at han også er til drenge. Hvis han altså er det.
En måde du måske kan blive klogere på ham på, er, at prøve at aflæse hans tegn og signaler. Er han mest interesseret i at snakke med drengene eller pigerne? Vil han helst sidde tæt på drengene eller pigerne i frikvarterene? Prøver han at få øjenkontakt og lave sjov med drengene eller pigerne? Disse tegn kan dog være meget diskrete og kan også være misvisende, så hvis du vil være 100% sikker, er du nødt til at spørge ham direkte. På den ene eller den anden måde.
MitAssist.dk, der er et site i samme boldgade som CyberHus, men som primært er rettet mod drenge, kan du finde andre drenge, der står med lignende problematikker og som har fået gode svar fra de øvrige brugere. Du kan også selv oprette en profil og et spørgsmål på sitet, og få de andre unges bud på, hvad du skal gøre.
Jeg håber du kan bruge svaret!
Venligst,
Stine