Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Kan man være født med svage tænder?

brevkassespørgsmål

Kan man være født med svage tænder?

brevkassespørgsmål af
Johanne
16 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej, Der er noget som jeg har gået og tænkt på i lang tid. Jeg er - og har altid været - meget omhyggelig med tandbørstningen, bruger dagligt tandtråd, drikker sjældent sodavand osv. - men alligevel er mine tænder gule, jeg har syreskader og jævnligt huller. Mine veninder, som drikker meget syreholdige drikkevarer og som ikke er så grundige med tandbørstningen, har kridhvide tænder og aldrig huller. Hvordan kan det være!? Min tandlæge nævnte på et tidspunkt noget med, at mine tænder var født med en emaljefejl. Hvad er det? Og hvad kan jeg gøre for at forebygge at det bliver værre? Hilsen hende med de dårlige tænder

Svar:

Hej Johanne

Tak for dit spørgsmål om svage tænder. Du stiller flere forskellige spørgsmål og jeg kan desværre ikke bare svare ja eller nej til dem. Så det bliver et lidt langt svar.

Huller i tænderne er en såkaldt "multifaktoriel" sygdom. Der er utallige forskellige faktorer, der spiller ind.

Allerførst - når du spiser og drikker, så spiser og drikker dine mundbakterier det samme som du. Formlen for huller er: bakterier + sukker = dannelse af syre i munden (du kender det fra langvarige måltider / fester - fornemmelsen af at det bliver lidt surt i munden og fornemmelsen af "pels" på tænderne. Syren angriber kalken på dine tænder - præcis som hvis du bruger afkalker til for eksempel kalk pletter i badeværelset. Syren opløser kalk. Og dine tænder er lavet af kalk. Så hver gang der kommer noget syre på dine tænder, forsvinder der lidt fra dine tænder.

Dine tænder har en hjælper i form af dit spyt, som for eksempel indeholder kalk. Nogen mennesker har så meget kalk i deres spyt, at den mistede kalk i tænderne hurtigt erstattes. Den beskyttelse ligger i dit spyt, hvis du har den.

For spyttets sammensætninger er meget forskelligt - og det er noget du har arvet fra dine forældre - og noget, der ikke kan ændres.

Spyttet har mange egenskaber, der betyder noget for, om du danner huller. Man kan sige det enkelt: hvis du har spyt med mange beskyttende faktorer, så beskytter det dig imod huller. Hvis du mangler nogle af de beskyttende faktorer, så går der lettere hul i dine tænder. Beskyttelsen ligger i hvor meget spyt du har og sammensætningen af spyttet (indholdet af proteiner, mineraler, enzymer) og spyttets surhedsgrad (pH). Hvis spyttet har meget protein, kan det "neutralisere" bakteriesyren. Hvis dit spyt har højt pH, er det sværere for bakteriernes syre at komme til at ætse tænderne og de bakterier, der trives i din mund vil ikke være så syreproducerende som hvis dit spyt-pH er lavt.

Jeg tolker den videnskabelige viden sådan, at det er spyttets egenskaber, der er mest afgørende faktor for, om du er "beregnet" til at danne huller.

Så er der kostfaktoren, som jeg tænker også er en utrolig vigtig faktor. Det, der betyder mest for om du danner huller i tænderne er sukkerindholdet i det du spiser og drikker. Jo mere sukker, jo tiere sukker, jo flere syreproducerende bakterier, jo mere syre og jo flere gange syre - og dermed forsvinder der mere kalk fra dine tænder. Og hvis dit spyt ikke kan erstatte kalken hurtigt nok, så bliver der huller.

Endnu en vigtig faktor er tandrengøring. Det videnskabelige råd er i dag at børste tænder (mindst) 2 gange dagligt i ca. 2 minutter - med en tandpasta med mindst 1450 ppm Fluorid. Men det er ikke ligegyldigt, hvor godt du gør det. Fluorid virker beskyttende uanset hvordan du børster. Men det er også afgørende, hvor godt du renser dine tænder - altså om du faktisk får fjernet alle bakteriebelægningerne (dem der sidder fast på tænderne), når du børster. Hvis du efterlader bakterier nogen steder, så kan der gå hul lige præcis der. Og bakterierne i de "gamle belægninger" er dygtigere til at danne syre end bakterierne i de nye belægninger.

...

Så lad os se på dine spørgsmål om huller:

Du spørger om man kan være født med svage tænder. Svaret er ja, men det er meget sjældent - det er mere sandsynligt, at du er født med spyt, der ikke beskytter så godt. Hvis der er rigtig svage tænde, vil du kunne se på dine tænder, at de er forkerte - misdannede, forkerte farver. Det lyder ikke som om det kunne være dig. Så er der det med emaljefejl. Det ses som regel som hvide/gule/brune pletter på tænderne - og det er usædvanligt, hvis det er alle tænderne. Normalt ses disse emaljefejl på 6-årstænderne og fortænderne. Hvis det ikke er voldsomt, giver det ikke huller. Hvis det er voldsomt (tænderne brun-grå-gule og misdannede i overfladen) går der lettere hul, blandt andet fordi tændernes overflade går i stykker. Det er usædvanligt at have det i svær grad. Oftest, når børn og unge siger det samme til mig, drejer det sig om pletter på nogle få tænder - men børnene har hørt det som om at de "ingen emalje" har. Og det passer ikke.

Du skriver om dine kost- og tandrengøringsvaner. Der lyder jo fornuftigt. Bruger du en tandpasta med 1450 ppm fluorid? (det er en voksentandpasta, styrken står på tuben). Og børster du rent? Du kan checke det sidste ved at skrabe på tænderne med en negl. går der et gult lag af, så børster du ikke tænderne rene. Børst igen, til du ikke kan skrabe mere af - og husk at ramme tænderne på overgangen til tandkødet - det er der bakterierne sidder.

Du kan forebygge huller i tænderne ved at spise og drikke fornuftigt, børste grundigt tænder 2 gange dagligt med voksentandpasta (spyt skummet ud, men lad være med at skylle munden!).

Voksentænder er "gullig-hvide". Og det betyder at nogen har gule og nogen har gullig-hvide og nogen har hvide tænder. Det siger i sig selv ikke noget om du har let ved at danne huller i tænderne. Men kan sige noget om kvaliteten af din tandbørstning - er dine tænder helt rene?

Så spørger du om syreskader: det er noget helt andet. Syreskader kommer, hvis du ofte (mange gange dagligt) har syre i munden. Syren angriber typisk fortænderne og seksårstænderne og hvis det er alvorligt, kan tænderne blive "gennemsigtige" i spidserne og så tynde, at der knækker småstykker af. Syren kan komme i form af sure opstød fra maven, hyppige opkastninger eller spisning af sure ting: surt slik, juice, sure frugter, sodavand. Mange børn og unge har syreskader på tænderne - de fleste i så lille omfang, at det ikke betyder noget for tænderne. Men tandlægerne er opmærksomme på det og fortæller dig om det. Syreskaderne kan der stort set ikke gøres noget ved, med mindre tænderne er helt ødelagte. Og spyttet kan ikke reparere tænderne for det. Man kan sige at syren lag for lag gør tænderne mindre. Du kan forebygge, at de bliver værre ved at lade være med at gøre det, som du har fået syreskader af. Fluorid og tandpasta beskytter ikke tænderne imod syreskader. Og så er det bedst at nøjes med at skylle munden med vand efter du har haft noget surt i munden og vente mindst 1 time inden du børster tænder.

Mit råd til dig er at gå til tandlæge og spørge om de forskellige ting - nu har du fået viden fra mig - brug den viden til at tænke over dine vaner og til at stille flere spørgsmål hos tandlægen. Hvis din tandlæge ikke vil hjælpe dig, så bed om at få en anden tandlæge. Bliv ved med at stille spørgsmål til du synes, du har fået svar.

Men det er måske sådan, at du er født med det irriterende, at du lettere får huller end dine veninder - og at du kan blive nødt til at finde dig i det.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål