Kan jeg være tyndfed?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus, jeg er en pige på 14 år, som længe har gået rundt og spekuleret: ´´Kan der være mulighed for, at jeg er tyndfed?´´. Grunden til at jeg tænker det, er at jeg (for at være helt ærlig) tit spiser noget usundt. Jeg plejede altid at spise pålægchokolade til morgenmad, hver eneste dag. Nu er jeg begyndt på at spise rugbrød, kun med smør. Men jeg spiser altid et eller andet usundt. Eks 70% mørk chokolade. Et stykke hver aften (jeg prøver sygt meget at lade vær, da jeg får dårlig samvittighed) Jeg er ca 160 cm høj, og vejer 38 komma et eller andet. Men jeg bliver ved med at veje det samme. Jeg dyrker sport omkring 3-4 gange om ugen (nogen gange 7). Det er så ridning. Jeg har heller ikke udviklet mig så meget kropsligt. Ikke rigtig nogen bryster, ingen mens mm.... Men jeg skal lige holde mig til mit spørgsmål! Kan det være at jeg er tyndfed? Kh. Mig:)

Svar:
Hej med dig!
Jeg synes, du lyder som en sund og rask ung kvinde. Nej, jeg tror ikke du er tyndfed. Du træner meget, så jeg tror, at du er i rigtig god form. Når man træner så meget, så skal man også have en del kalorier og sund mad indenbords. Sund mad er varieret og indeholder masser af grøntsager, kulhydrat og protein, det gælder også morgenmaden. 70% chokolade er chokolade med et højt indhold af kakao, og omtales derfor som sundere end chokolade med lavt kakaoindhold. Jeg kan udregne fra din højde og vægt, at du ikke har så meget fedt på kroppen. Derfor er det rigtig vigtigt for dig, at du spiser sundt og varieret. Du skal spise masser af varieret god mad som du kan vokse af.
De fleste piger begynder at få bryster inden man er 13 år, begynder at få kønsbehåring inden man er 14 år og at få menstruation inden man er 16 år. Hvis du hverken har antydning af bryster eller kønsbehåring, så synes jeg, at du skal bestille en tid hos din praktiserende læge, så kan de tale med dig om hvor du er i din pubertet og måske tale om din kost hvis du føler, at du savner inspiration hertil.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig.
Mange hilsner
Marie