Kan jeg komme på online skole, eller bare en meget lille skole
brevkassespørgsmål af
Lucas
13 år
Hej, jeg er 13 år gammel og vil gerne skifte til en lille skole eller online skole (vis det er mulig)
der har sket nogle ting (som jeg ikke vil snakke om) som har givet mig meget angst, jeg har os svært ved at snakke med mine forældre om det (bare rolig, det er ik noget med overgreb eller overfald) og så vil jeg gerne vide om hvad jeg skal sige til mine forældre om at jeg gerne vil flytte til en lille skole eller online skole.
tak for forståelsen.

Svar:
Kære Lucas
Tak for dit brev. Selvom du ikke skriver så meget om hvorfor du vil skifte skole, så lyder det til at det er et oprigtigt ønske du har. Derfor tænker jeg at du skal tage mod til dig og fortælle dine forældre om dine tanker. De kan nemlig hjælpe dig med at finde en anden skole. Så vidt jeg ved findes der ikke en online skole, men man kan godt blive undervist derhjemme. Det kræver dog bare at dine forældre skal undervise dig. Du kan læse mere om hjemmeundervisning her, og eller du kan vise det til dine forældre hvis de er åbne overfor at undervise dig.
Når det så er sagt, så skal du vide at de problemer man står i, har det med at "flytte med". Så det er ikke sikkert at det vil ændre en hel masse at du flytter skole, og måske ville det være bedre at prøve at løse de ting som giver dig angst? Du kan også, sammen med dine forældre, tage en snak med lægen om hvordan der kan arbejdes med din angst, f.eks. sammen med en psykolog. Angst har det nemlig med at blive værre hvis man ikke gør noget ved det, selvom det kan føles godt bare at flygte fra den.
Mit råd til dig er at du tager en snak med dine forældre, og fortæller dem om hvordan du har det. Vær ærlig omkring dine følelser, og aftal eventuelt at I prøver at løse det først, og hvis det betyder at du skal skifte skole, så må det være sådan.
Jeg håber du finder en rigtig god løsning som kan få dig til at være tryg igen.
Kærlig hilsen
Signe