Jeg føler ikke jeg burde hedde det jeg hedder

brevkassespørgsmål

Jeg føler ikke jeg burde hedde det jeg hedder

brevkassespørgsmål af
lærke
16 år
Oprettet 6 år 7 måneder siden

hej jeg er en pige på 16 og jeg er opvosket med at mit navn er brugt i negativ

tone så jeg vil gerne kaldes andet men hvordan gør jeg lige det?

hilsen Lærke (vil gerne hedder liv)

Svar:

Kære Lærke/Liv.

Det lyder ikke særlig rart, at dit navn altid er blevet brugt i en negativ tone. Ens navn er meget personligt, og fordi man har det med sig i alle sammenhænge hele livet, så det er rarest, at man kan lide sit navn og synes, at det passer til en.

Mange mennesker skifter deres navn af forskellige grunde. Det kan være fordi de ikke synes, at det passer til en, eller fordi der er sket nogle negative ting i ens liv, hvor et nyt navn kan være en positiv forandring i deres liv. Det kan også være fordi, som du også oplever, at det er blevet brugt på en negativ måde overfor en, og man derfor forbinder det med noget negativt. Nogen går endda til det, der hedder en numerolog for at få hjælp til at finde et navn, der passer bedre til en.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt usikker på, om dine forældre skal godkende, om du kan skifte navn, da du stadig er under 18 år. Det ser dog umiddelbart ud til, at der er nogle regler, som er gældende for dem mellem 12-18 år, så du godt selv kan gå ind på Borger.dk og søge om det. Du kan læse alt om, hvordan du gør i artiklen her. Inden du skifter dit navn helt, så tænker jeg, om det kunne være en idé at overveje, om du skulle prøve at sammensætte dine to navne, fx til Lærke Liv, og så bare blive kaldt Liv? På den måde vil du kunne vænne dig til det nye navn, og hvis du nu fortryder engang, at du skiftede fra Lærke, så har du det stadigvæk. Men det er selvfølgelig din egen beslutning, og du skal gøre det, som føles mest rigtigt for dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål