kan jeg få høj su
brevkassespørgsmål af
M
18 år
Jeg går i 2.g og jeg får almindelig lav SU. Jeg vil gerne flytte hjemmefra, men jeg er i tvivl om jeg så kan få SU som udeboende, fordi jeg er under 20. Jeg ved at man godt kan, men helt ærligt så fatter jeg ikke reglerne. Mine forældre bor ikke ret langt fra mit gymnasium men betyder det så at der slet ikke er nogen muligheder. Jeg har virkelig brug for at flytte, men jeg har ikke råd, hvis jeg kun får lav SU.

Svar:
Hej M
Jeg forstår virkelig godt, at det kan være frustrerende og forvirrende med SU-reglerne – især når man står i en situation, hvor man har brug for at flytte hjemmefra, men økonomien spænder ben.
Du har helt ret i, at man som udgangspunkt først kan få SU som udeboende, når man fylder 20 år. Men der er nogle undtagelser, og det lyder som om, det er dem, du har hørt om – og de kan være lidt svære at finde rundt i.
Her er de vigtigste ting at vide:
1. Aldersgrænsen er 20 år, hvis du går på en ungdomsuddannelse – som gymnasiet men…
2. Du kan søge om særligt udeboende SU, hvis du ikke kan bo hjemme – fx pga. alvorlige problemer i hjemmet. Det kræver dog, at du kan dokumentere det, og det er ikke altid nemt at få godkendt.
3. Du kan ikke få udeboende SU, bare fordi du har lyst til at flytte eller gerne vil være mere selvstændig. SU vurderer ud fra afstand og transporttid – og hvis dine forældre bor tæt på gymnasiet, er det meget svært at få SU som udeboende på den baggrund alene.
4. Du kan altid søge og se, hvad de siger – nogle gange kan der være særlige forhold, du kan gøre opmærksom på.
Du kan læse mere om reglerne for udeboende SU i blogindlægget her
Hvad kan du så gøre:
Søg su som udeboende og forklar din situation – det værste, der kan ske, er at de siger Nej Hvis du har alvorlige grund til at flytte fx mistrivsel, dårligt hjemmemiljø, kan du kontakte en studievejleder eller en ungdomsvejleder i din kommune – de kan hjælpe dig med at vurdere din situation og støtte dig i processen.
Kig evt. på muligheder for en ungdomsbolig med lav husleje eller deltidsarbejde, hvis det er en mulighed. Du er ikke alene om at stå i den situation – og det er helt okay at række ud og bede om hjælp. Det vigtigste er, at du ikke står alene med det hele.
Venlig hilsen Borgerservice i Aarhus