Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

kan jeg få bøjlen af før tid?

brevkassespørgsmål

kan jeg få bøjlen af før tid?

brevkassespørgsmål af
sara
16 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

hej jeg er en pige på 16 år mine spørgsmål er om jeg kan få bøjlen af før tid? og om mine tænder rykker sig tilbage? jeg fik bøjle på for at få mine hjørne tænder rykket ned jeg fik revet 2 tænder ud i overkæben og to i underkæben mine tænder er helt ligge men mine huller er ikke helt lukket sammen men jeg har virkelig ikke lyst til at have bøjlen på længere jeg har haft den på i snart et år og har bare fået nok af den jeg savner at smile og se gad ud hvilket bøjlen begrænser mig i så jeg kunne godt tænke mig at vide om mine tænder rykker sig tilbage hvis jeg får den af før tid håber du kan hjælpe:)

Svar:

Hej Sara

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er træt af din bøjle og har svært ved at vente på at du bliver helt færdig.

Du har selv ret til at bestemme, at du vil have din bøjle af i utide. Det er dine tænder og derfor kan du også kræve at få bøjlen af, selv om din tandlæge ikke synes du er helt færdig.

Men det er dig, der kommer til at leve med, hvis der er noget, der flytter sig bagefter. Og det er ikke muligt for mig at svare dig sikkert på det spørgsmål. Det kommer an på mange forskellige ting - og det er umuligt for mig at svare på uden at have set på dine tænder - og selv da, er der meget gætteri i det - og man kan altså gætte forkert. Du skriver, at der stadigvæk er mellemrum ("huller") - det betyder, at dine tænder de steder kan flytte sig. Om de vil flytte sig så meget, at det betyder noget for dig, er også helt umuligt at svare på. Og een ting er dog sikker: dine hjørnetænder rykker ikke tilbage opad i kæben igen, der hvor de blev trukket ned fra. Det kan ikke lade sig gøre.

Så jeg tænker, at den du skal snakke med er din bøjletandlæge. Jeg vil foreslå dig at booke en tid til en samtale - altså en ekstra tid. Tag en forælder eller en veninde med. og forbered dig grundigt ved at skrive en liste over spørgsmål, du gerne vil have svar på. Bøjletandlægerne er vant til at svare på lige præcis den slags spørgsmål, som man har, når man er træt af sin bøjle. Bøjletandlægen vil ikke kunne garantere dig hverken det ene sller andet med hensyn til hvor meget dine tænder vil flytte sig. Men vil bedre kunne svare dig end jeg kan.

Når I har været til samtale, så må du hjem og snakke videre med dig selv og den, der var med dig. Og så må du se, om du har fået nogle svar, du kan bruge. Der er desværre ingen nem måde at give dig et enkelt svar på.

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål