Kan ikke få den ind
brevkassespørgsmål af
Forvirret Dreng
17 år
Hejsa Mig og min kæreste har snart været sammen et år og det helt fantastisk. Vi har de seneste tid forsøgt at have samleje. Desværre gang på gang når vi når dertil kan den ikke komme ind. Det som at mase den op mod en mur der sker ingenting. Vi har også prøvet glidecreme. Vi ved ikke hvad vi skal gøre? Det virker umuligt for os når vi står i det og kan ikke se hvordan det skal lykkes. Og det mega frustrerende. Venlig hilsen.

Svar:
Kære dig.
Hvor er det dejligt at høre at du og din kæreste har det godt sammen, trods der er lidt problemer med sameleje. Jeg er hverken læge eller gynækolog, men jeg vil gerne prøve at være behjælpelig med hvorfor I oplever de problemer som I gør.
For lidt ophidselse: Hvis din kæreste ikke er tilstrækkeligt ophidset, kan hendes skede være tør og stram/snæver, hvilket vil gøre det svært for dig at trænge op i hende. Sørg for at tage dig god tid til forspil og fokusere på at øge både din og din kærestes seksuelle ophidselse. Brug også forsat gerne glidecreme, hvis du stadig oplever tørhed- evt gå efter en glidecreme der er særligt lavet til folk som oplever meget tørhed.
For meget muskelspænding: Hvis din kæreste er for spændt eller nervøs, kan det føre til muskelspændinger i skeden og gøre sværere for dig at trænge op i hende. Vil derfor forslå at I begge prøver at slappe af og fokuser på at nyde øjeblikket, i stedet for at bekymre jer om, hvorvidt det vil lykkes eller ej- nøglen her er at tage den med ro, gå langsomt frem og sørg for din kæreste slapper af i skeden.
Brug af sexlegetøj: Hvis problemet primært ligger ved din kæreste, kan i overveje at benytte jer af fx sexlegetøj, det kan fx være en lille vibrator/dildo smurt ind i glide creme, det kan måske hjælpe med gradvist at udvide skeden, husk at gå stille og roligt til værks så nogen ikke kommer til skade. Hvis i ikke vil bruge sexlegetøj kan du også prøve at bruge dine fingre. Start igen med en enkel finger smurt ind i glidecreme er der succes kan du evt tilføje en finger mere osv- på denne måde er der måske bedre chance for din kærestes skede udvider, og måske vil i så senere have succes ved almindelig sameleje.
Afspændingsøvelser: Et andet råd er evt din kæreste prøver nogen afspændingsteknikker af. Der findes måske nogen yoga-lignede øvelser der kan hjælpe, ellers er det bare at google sig frem til hvad der evt kan være behjælpeligt.
Fysiske årsager: Der kan være fysiske årsager til, at penetration ikke er muligt, der kan være tilstande, som påvirker musklerne i bækkenet eller vagina. Hvis problemet vedvarer, kan det være en god ide at søge læge eller gynækolog hjælp og få undersøgt mulige årsager og behandlingsmuligheder.
Husk bare at tage den med ro og være tålmodig i denne situation. Kommunikation er også en afgørende nøgle her for at finde en løsning på problemet. Så det er vigtigt dig og din kæreste får snakket godt sammen om hvad der fungere bedst for jer.
Håber mine råd kan hjælpe jer lidt på vej, og held og lykke til jer begge to.
Venlig hilsen Kylie.