Kan 15 årige og 18 årige godt være sammen?

brevkassespørgsmål

Kan 15 årige og 18 årige godt være sammen?

brevkassespørgsmål af
Maria
17 år

Kan en 15 årige godt være sammen og have sex, hvis den 15 årigs forældre ikke har noget imod det og har fået snakket omkring det uden problemer?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.

Du spørger meget kort, om det er lovligt, at man som 15-årig har sex med sin kæreste på 18 år. Det korte svar er ja, det må man gerne. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, og derfor er det lovligt for jer at have sex. Det lyder rigtig fornuftigt, at I har taget snakken med jeres forældre, og at de er indforstået med det.

De bedste hilsner Matilde

Matilde fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål